رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

رنگ پلاستیک
دسته : آموزش نقاشی ساختمان
مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه

در گذشته هرکسی قصد رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه خود را داشت، بی‌معطلی به سراغ رنگ پلاستیک می‌رفت. جالب است که بدانید رنگ پلاستیک جزو آن دسته رنگ‌هایی است که بی بو است. شاید دلیل استقبال گرم از این نوع رنگ، همین خصوصیت رنگ پلاستیک دیوار است. همه شما تا به حال حتما رنگ پلاستیک ساختمان را در خانه‌های خود یا اطرافیان دیده‌اید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که رنگ پلاستیک از چه چیزهایی ساخته می‌شود؟ و مزایا و معایب آن چیست؟ طرز تهیه رنگ پلاستیک دیوار چگونه است؟ اگر تمایل به دانستن پاسخ این سوالات دارید، این مقاله از رویال پینت را مطالعه کنید.

خدمات نقاشی ساختمان در تهران با انواع رنگ های ساختمانی در رویال پینت

رنگ پلاستیک ساختمان چیست؟

رنگ پلاستیک، یکی از قدیمی‌ترین رنگ‌های ساختمانی است که طرفداران زیادی در بین مردم دارد. قدمت استفاده از این رنگ به خیلی قبل‌ترها باز می‌گردد. از غارنشینان تا مصری‌ها، از نوع قدیمی رنگ پلاستیک برای نقاشی روی دیوارها استفاده می‌کردند. برای اولین بار در سال 1338، رنگ پلاستیک بر پایه پلی وینیل استات، برای مصارف ساختمانی استفاده شده است. امروزه انواع رنگ ساختمانی مختلفی وجود دارد؛ اما باز هم با وجود تنوع بین رنگ ساختمانی، هنوز هم رنگ پلاستیک جایگاه خود را در بین مردم حفظ کرده است.
رنگ پلاستیک بر پایه آب است که قابلیت حل شدن با آب را دارد. هم‌چنین به دلیل حلالیت با آب، این رنگ بدون بو است و باعث سردرد در افراد نمی‌شود. رنگ پلاستیک از ذرات پلاستیکی میکروسکوپی چسب، بتونه و رنگدانه‌‌های محلول در آب ساخته می‌شود. اما توجه کنید که با وجود ویژگی محلول در آب بودن این رنگ، هنگام خشک شدن تقریبا ضد آب می‌شود. رنگ پلاستیکی اصولا برای نقاشی سقف خانه استفاده می‌شود؛ اما برای نقاشی دیوارها هم گزینه مناسبی است.

C:\Users\gh\Desktop\P310X207_795173863629.jpg

انواع رنگ پلاستیک ساختمان

اکثر افراد فکر می‌کنند که رنگ پلاستیک فقط در یک نوع تولید می‌شود؛ در حالی که انواع رنگ پلاستیک، به دو دسته رنگ پلاستیک کامل و رنگ نیمه پلاستیک تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی هر کدام از این رنگ‌ها می‌پردازیم:

1. رنگ تمام پلاستیک

این نوع رنگ، مقاومت فوق‌العاده‌ای از خود در برابر رطوبت نشان می‌دهند؛ از همین رو به رنگ پلاستیک قابل شستشو معروف هستند. رنگ پلاستیک قابل شسشتو اصولا برای مراکز آموزشی، درمانی و مکان‌های عمومی گزینه مناسبی به شمار می‌روند. این نوع رنگ، بر پایه کوپلیمر وینیل استات ساخته شده است.

2. رنگ نیمه پلاستیک

یکی از انواع رنگ پلاستیک، رنگ نیمه پلاستیک است. این رنگ در برابر رطوبت، مقاومت کمتری دارد؛ از همین رو برای مکان‌های خلوت و کم تردد استفاده می‌شود. هم‌چنین قیمت مناسب‌تری دارند و بهترین رنگ پلاستیک برای سقف به شمار می‌روند. پایه رنگ نیمه پلاستیک، بر پایه آب است و برای تولید آن از آب دیونیزه و سدیم تری پلی فسفات استفاده می‌شود. از رنگ نیمه پلاستیکی برای سطوح گچی، سیمانی، آجری و بتونه استفاده می‌کنند.

رنگ‌های نیمه پلاستیک را می‌توان در درجه حرارت 10 تا 40 درجه سانتیگراد استفاده نمود. زمان خشک شدن سطح 20دقیقه و زمان خشک شدن کامل آن 12 ساعت است. همچنین حداکثر درشتی ذرات این رنگ، 20 میکرون است. در هنگام نقاشی با رنگ‌های نیمه پلاستیک، برای رنگ‌آمیزی خانه در صورتی که پس از6 ساعت دمای هوا تغییر کند، از ادامه کار رنگ آمیزی خودداری کنید.
رنگ‌های نیمه پلاستیک به دلیل پایین بودن کیفیت، اکثرا در رنگ‌آمیزی سقف‌ها و مکان‌های دور از دسترس استفاده می‌شود. این نوع رنگ‌ها در درجه یک، دو و سه ساخته و ترکیب می‌شوند.

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک در خدمات نقاشی ساختمان در کرج با رویال پینت

تفاوت رنگ پلاستیک و نیمه پلاستیک در چیست؟

  • رنگ‌های تمام پلاستیک مقاومت فوق‌العاده‌ای در برای آب و شستشو دارند. هم‌چنین تمامی عیوب روی سطح را پنهان می‌کنند و سرعت خشک شدن بالایی دارند. از طرفی مقاومت بیشتری در برابر رنگ‌های نیمه پلاستیک دارند. در مقابل رنگ نیمه پلاستیک در برابر شستشو مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند؛ اما کاربرد گسترده‌تری نسبت به رنگ تمام پلاستیک دارند.
  • کیفیت و ماندگاری رنگ تمام پلاستیک، بیش‌تر از رنگ نیمه پلاستیک است. از طرفی قیمت رنگ نیمه پلاستیک، مقرون به صرفه‌تر از رنگ پلاستیک است.
  • اجرای رنگ نیمه پلاستیک، آسان‌تر از رنگ پلاستیک است. هم‌چنین رنگ نیمه پلاستیک برای تمامی سطوح از جمله سطوح چوبی و فلزی گزینه مناسبی نیستند؛ در حالی که رنگ تمام پلاستیک در قسمت‌های مختلف کاربرد دارد.
C:\Users\gh\Desktop\vibhor_yadav-scaled.jpg

مزایای نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک را در ادامه ذکر می‌کنیم:

1.قیمت مقرون‌به‌صرفه

اکثر افراد به دنبال رنگ ساختمانی ارزان و اقتصادی هستند. انواع رنگ پلاستیک قیمت کمتری نسبت به رنگ روغن، اکرلیک و اپوکسی دارند؛ بنابراین انتخاب خوبی برای رنگ کردن خانه است.

2. پوشش‌دهی مناسب

این نوع رنگ، پوشش‌دهی مناسبی روی دیوار دارند؛ چرا که سطح بزرگ‌تری را پوشش می‌دهند. از طرفی با توجه به مات بودن رنگ پلاستیکی، عیوب دیوار به خوبی پنهان می‌شود.

3. دوستدار محیط‌زیست

رنگ پلاستیک بر پایه آب است؛ از همین رو به راحتی با آب رقیق می‌شود و باعث آسیب به محیط‌زیست نمی‌شود.

4. کم بو بودن رنگ پلاستیکی

به دلیل عدم نیاز رنگ پلاستیک به حلال‌های نفتی، با نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک بوی آزاردهنده‌ای ندارد.

5. سرعت خشک شدن سریع

رنگ پلاستیک از آن دسته رنگ‌هایی است که بعد از چند ساعت رنگ زدن، به سرعت خشک می‌شوند؛ به طوری که پس از دو یا 5 ساعت پس از نقاشی، کاملا خشک شده است.

6. جذب دمای محیط

این نوع رنگ دما را به خود جذب می‌کند و باعث متعادل شدن دمای اتاق می‌‍شود.

7. ماندگاری زیاد

یکی از ویژگی‌های مثبت این رنگ، ماندگاری آن است؛ زیرا رنگ پلاستیک در برابر پوسته پوسته شدن تقریبا مقاوم است و ماندگاری مناسبی در برابر ترک خوردگی دارد.

بیشتر بخوانید: اپوکسی چیست؟

معایب رنگ پلاستیک ساختمان

در کنار مزایا رنگ پلاستیکی، باید معایب آن را هم بدانید:

1.مات بودن

این رنگ باعث ایجاد جلوه درخشان روی دیوار نمی‌شود؛ بنابراین همین مات بودن سبب می‌شود که دیوار کدر و کثیف به نظر برسد.

2. ماندگاری کمتر نسبت به دیگر رنگ‌ها

رنگ پلاستیکی جزو رنگ‌های مقرون به صرفه به حساب می‌رود؛ اما در کنار قیمت مناسب، ماندگاری کمتری هم نسبت به دیگر رنگ ها از جمله نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک یا رنگ روغن دارد.

3. امکان لایه لایه شدن

به دلیل چسبناک بودن زیاد رنگ پلاستیکی دیوار، ممکن است که در معرض رطوبت،لایه لایه شود. C:\Users\gh\Desktop\75.jpg

کاربردهای رنگ پلاستیک در ساختمان

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای هرکسی است؛ از همین رو کاربرد زیادی برای مکان‌های مختلف دارد. در ادامه به برخی از کاربردهای رنگ پلاستیک می‌پردازیم:

1.اجرای رنگ پلاستیک روی سقف

استفاده از رنگ پلاستیک برای سقف، جزو معقول‌ترین انتخاب ها برای افراد است. استفاده از بهترین رنگ پلاستیک برای سقف، سبب ایجاد غشا ضخیم و ضد خوردگی روی سقف می‌شود.

2. رنگ پلاستیک روی گچ

متداول‌ترین راه برای نقاشی ساختمان، اجرای رنگ پلاستیک روی گچ است. ذرات موجود در رنگ پلاستیک، حالت چسبندگی دارند و به خوبی به گچ می‌چسبند.

3. رنگ پلاستیکی دیوار

رنگ پلاستیک به سرعت خشک می‌شود و بوی کمتری دارد، از همین رو برای دیوارهای داخلی و خارجی خانه گزینه مناسبی است.

4. رنگ پلاستیک روی کنیتکس

برای مکان های که در معرض باد و باران نیستند برای به حداقل رساندن هزینه ها میتوان به جای اجرای کنیتکس از رنگ نیم پلاستیک یا تمام پلاستیک استفاده کرد.

C:\Users\gh\Desktop\naghashi-pelastic.jpg

طرز تهیه رنگ پلاستیک  

رنگ نیمه پلاستیک را به اندازه‌ای که باید سطح سقف را پوشش دهد، در سطح جداگانه‌ای از ظرف رنگ بریزید. سپس بنابر دستورالعملی که بر روی ظرف رنگ نوشته شد است، مقدار آب لازم را به آن اضافه کنید. پس از اضافه نمودن آب، رنگ را به وسیله دست یا با در اختیار داشتن مخلوط کن، با آب مخلوط نمایید.

برای آماده کردن رنگ پلاستیک، به آب و پودر لاجورد نیاز دارید. پودر لاجورد در رنگ پلاستیک باعث پوشش‌دهی بیش‌تر این رنگ می‌شود. توجه داشته باشید که نباید لاجورد را به طور مستقیم روی رنگ بریزید؛ چرا که تاثیر لاجورد در رنگ پلاستیک از بین می‌رود. برای مخلوط کردن پودر لاجورد در رنگ پلاستیک، مقداری از پودر لاجورد را با آب جداگانه مخلوط و به رنگ اضافه کنید. آنگاه متوجه تاثیر لاجورد در رنگ پلاستیک و پوشش‌دهی آن می‌شوید. سپس رنگ رقیق شده را از صافی رد کنید تا اضافات آن خارج شود.

بیشتر بخوانید: پرایمر چیست

اصول آسترزنی سقف‌ها با رنگ نیمه پلاستیک

ابتدا باید برای داشتن نقاشی ساختمان با کیفیت و زیبا، سطح زیر کار از هر گونه چربی و یا رطوبت عاری باشد. در صورت وجود هر نوع آلودگی روی سطح، استفاده از روش‌های مناسب نظیر فشار باد، شستشو با شوینده‌ها و یا تینر توصیه می‌شود. پس از اینکه دیوار کاملا به صورت تخت و صیقلی آماده شد، می توان از روش‌های مختلفی از جمله سمباده‌زنی برای بالا بردن زبری سطح تا رسیدن به چسبندگی مناسب برای بهتر زدن رنگ پلاستیک استفاده کرد.

رنگ آماده شده را با توجه به شرایط، به وسیله قلم مو و یا غلتک روی سقف بزنید.توجه کنید که برای رنگ‌آمیزی لایه بعدی، زمان انتطار متناسب را باید رعایت کرد. در صورتی که رنگ‌های نیمه پلاستیک روی سقف‌هایی که در فضای باز هستند نقاشی شود یا تراکم رطوبت محیط به بیش از 50% برسد، از رنگ‌آمیزی خودداری کنید.

C:\Users\gh\Desktop\اجرای-رنگ-پلاستیک-ساختمان_800x600.jpg

آیا رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی قابل اجرا است؟

زیر کار رنگ بسیار مهم است؛ بنابراین قبل از رنگ آمیزی هر سطح ابتدا تمیز شود. اگر زیر کار رنگ پلاستیک نامرغوب یا گچ مرده باشد، احتمال پوسته کردن هست. در این صورت باید روی سطح زیر کار برای رنگ زدن آماده شود و البته از همه مهم‌تر اگر سطح کار نقاشی ساختمان با رنگ روغنی باشد، باید روی آن سنباده زده شود تا سطح مناسبی به وجود آید.

C:\Users\gh\Desktop\اجرای-رنگ-پلاستیک-ساختمان2_800x600.jpg

رعایت نکات ایمنی نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیکی

برای نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک، موارد زیر را رعایت کنید:

  • قبل از رنگ‌آمیزی بهتر است دست‌های خود را با وازلین یا روغن چرب کنید و بعد از اتمام کار با آب گرم بشویید.
  • استفاده از ماسک در صورتی که رنگ پلاستیک به وسیله فشار هوا پاشیده می شود لازم است.
  • در مواقعی که کار در ارتفاع انجام می‌شود، باید از عینک ایمنی که نقش اساسی در محافظت چشم‌ها در مقابل پودر رنگ پاش دارد، استفاده کنید.
  • لباس کار مناسب و پوشش دست‌ها و بدن در هنگام کار با رنگ پلاستیک باید مورد توجه قرار بگیرد.

جان کلام

رنگ پلاستیک یکی از پر قدمت‌ترین رنگ ساختمان است که برای مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که رنگ پلاستیک دیوار را با کیفیت بالا خریداری کنید؛ چرا که در صورت خرید رنگ بی‌کیفیت، هزینه‌های شما به هدر می‌رود. از طرفی انتخاب نقاش ماهر در نقاشی رنگ پلاستیک ساختمان، بسیار مهم است. اگر شما به دنبال افراد متخصص برای نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تیم رنگ پلاستیک رویال پینت را انتخاب کنید. رویال پینت تمام تلاش خود را برای جلب رضایت شما انجام می‌دهد. در صورت تمایل به آشنایی خدمات رنگ پلاستیک ساختمان با مرکز رویال پینت، تماس بگیرید .

نظرات کاربران

vidao.ir
24 . اردیبهشت . 1398

خوب بود

مشاوره