بلکا چست؛ مزایا و معایب رنگ بلکا

نقاشی ساختمان
دسته : آموزش نقاشی ساختمان
مدت زمان مطالعه : 9 دقیقه

رنگ بلکا یکی از جدیدترین رنگ‌هایی است که در دنیای رنگ‌های ساختمان است. بلکا دیوار، پوشش کاملا خاص و شبیه به کاغذ دیواری دارد؛ با این تفاوت که ماندگاری آن، خیلی بیش‌تر از کاغذ دیواری است. اگر به دنبال اطلاعات جامعی در خصوص رنگ‌ های بلکا، مزایا و معایب بلکا و قیمت رنگ بلکا هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

خدمات نقاشی ساختمان در تهران با نقاشان حرفه ای در رویال پینت

رنگ بلکا چیست؟

بلکا از مواد سلولزی از جمله مواد سلولز پنبه،کاغذ، چسب پودری و سنگ‌های خورد شده تزئینی ساخته می‌شود. بلکا پوششی است که به راحتی بر روی سطوحی مانند دیوار کشیده می شود. البته رنگ بلکا را نمی توان مانند رنگ‌های روغنی و اکریلیک را با آب بشوییم؛ ولی در صورت لک‌شدن می‌توانیم با کف شامپو و ابر سطح مورد نظر را تمیز کنیم.

ویژگی های رنگ بلکا

  • عایق حرارت است
  • نیاز به زیرسازی ندارد
  • در هنگام اجرا بو ندارد
  • دارای قابلیت ترمیم
  • داری قابلیت تمیز کردن بعد از ایجاد لک
  • قابلیت پوشاندن ترک دیوار
  • ضد اشتعال
  • قایل اجرا روی سطوح مختلف
  • تنوع رنگی زیاد
  • هزینه مناسب
C:\Users\gh\Desktop\رنگ-بلکا-چیست-pn8ygj7cli3ryk27fovotr5cpek3c3hj09otpxrg4w.jpg

انواع رنگ بلکا برای منزل

رنگ بلکا جزو انتخاب‌های برتر برای دیوارهای خانه و محل‌های کار است. ساختار اصلی بلکا، از پنبه تشکیل شده است؛ در ادامه انواع بلکا برای دیوار را معرفی می کنیم:

1.رنگ بلکا ابریشمی

رنگ‌های بلکا ابریشمی جزو مرغوب‌ترین و زیباترین موارد در انواع بلکا برای منزل به شمار می‌رود. در ساختار بلکا ابریشمی، از الیاف ابریشمی استفاده شده است که زیبایی فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند.

2. رنگ بلکا سلولزی

بلکا سلولزی از پنبه معمولی ساخته می‌شود که سنگ‌های تزئینی کار شده در آن، باعث زیبایی بیش‌تر سطح می‌شود. دیوارپوش بلکا در برابر آتش مقاومت بالایی دارد و زیبایی منحصر به فردی به دیوار خانه شما هدیه می‌دهد.

اجرای خدمات نصب کاغذ دیواری در تهران با نصابان حرفه ای رویال پینت

تفاوت بلکا ابریشمی با بلکا سلولزی

خواص دو نوع بلکا با یکدیگر تقریبا مشابه است؛ اما در ساختار آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. بلکای معمولی از ترکیب سلولز، چسب رزین و آب ساخته می‌شود؛ در حالی که بلکای ابریشمی، از نخ‌های ابریشم، آب و چسب رزین تولید می‌شود. از طرفی قیمت بلکا از نوع ابریشمی، بیش‌تر از بلکا سلولزی است. هم‌چنین نصب و هزینه اجرای بلکا ابریشمی، بیش‌تر از نوع دیگر است و مراحل آماده‌سازی سخت‌تری هم دارد.

مزایا رنگ بلکا

رنگ های بلکا یکی از زیباترین و پر طرفدارترین رنگ‌های ساختمانی است که ویژگی‌های منحصربه فرد آن، سبب استقبال از این رنگ شده است. مزایا استفاده از رنگ بلکا به شرح زیر است:

1.عایق بودن حرارتی

الیاف‌هایی که در بلکا به کار رفته است، خاصیت عایق بودن به آن می‌دهد. دیوار پوشیده شده از بلکا در زمستان به عنوان عایق عمل می‌کند و از به هدر دادن انرژی گرمایی فضای خانه جلوگیری می‌کند.البته میزان عایق بودن این رنگ بسیار کمتر از رنگ‌های دیگر است.

2. عایق برودت و سرما

از آنجایی که خورشید به دیوار ساختمان و خانه می‌تابد، بلکا به عنوان عایق عمل کرده و در واقع سد بین فضای خانه و دیوار می‌شود که این موضوع، در سرد بودن منزل در تابستان بسیار حائز اهمیت است. البته این کار در جلوگیری از مصرف انرژی کمک می‌کند.

3. عایق رفلکس صوتی

یکی از آلودگی اساسی، آلودگی صوتی است که خواص مضری برای انسان‌ها دارد. در واقع روی روان و اعصاب انسان‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. از این رو باید این نوع آلودگی را برای آرامش خود به حداقل برسانیم. پوشش بلکا به عنوان عایق در مقابل صدا عمل می‌کند و رفلکس صدا را به حداقل می‌رساند.

4. عدم نیاز به زیرسازی

از آنجایی که بلکاها پوششی نسبتا ضخیم است، برای سطوحی از گچ و سیمان و کاشی به راحتی قابل اجرا خواهد بود؛ به همین دلیل نیازی به زیرسازی ندارد. این ویژگی هزینه را در بازسازی و نقاشی ساختمان به حداقل می‌رساند. با توجه به این ویژگی بلکا، استفاده از آن برای مکان‌های عمومی بهتر و به‌صرفه‌تر است.

بیشتر بخوانید: مزایا رنگ روغن برای رنگ ساختمان

5. بلکا دوست‌‌دار محیط زیست

همان طور که در بخش عایق صوتی ذکر شد، صوت‌های ناهنجار یكی از آلاینده‌های محیط زیست است. از طرف دیگر عدم استفاده از مواد نفتی و مواد فرار در ساختار بلكا كه چه در زمان اجرا و چه در موقع تولید، پسابی در این زمینه تولید نمی‌کند. از همین رو اجرای رنگ بلکا، باعث عدم حساسیت انسان‌ها می‌شود. از سوی دیگر مواد نفتی به کار رفته در دیگر رنگ‌ها، در بلکا وجود ندارد، بنابراین از لحاظ بهداشت و آلودگی نیز حائز است.

6. خاصیت آنتی استاتیک

به دلیل ساختار فیبری بلکا، گرد و غبار و مولکول‌های سوخته که در اثر هوا به وجود می‌آید را به خود جذب نمی‌کند.

برخی دیگر از مزایای رنگ بلکا ذکر شده است:

  • استفاده از بلکا برای دیوار، پایداری و طرح خود را در طول زمان از دست نمی‌دهد.
  • مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد و مانع از ترک خوردگی می‌شود.
  • قابلیت ترمیم و بازسازی
  • به دلیل عدم ایجاد حساسیت، برای اجرا بلکا سقف و دیوار، لازم به تخلیه کامل محل ندارید.
  • طرح های بلکا بسیار متنوع و زیبا است.
C:\Users\gh\Desktop\رنگ-بلکا.jpg

معایب رنگ بلکا

اگر به دنبال معایب بلکا هستید، باید موارد زیر را مطالعه کنید:

1.غیر قابل شستشو بودن بلکا

یکی از ویژگی‌های منفی بلکا و پتینه، عدم قابلیت شسشتو رنگ بلکا برای دیوار است؛ چرا که سطح بلکا سفید یا طرح دار، صاف نیست و امکان شستشو برای آن وجود ندارد.

2. قابلیت ترمیم ضعیف

پوشش بلکا به سختی ترمیم می‌شود؛ اگر هم امکان ترمیم وجود داشته باشد، کیفیت آن مثل قبل نیست.

3. عایق نبودن کامل بلکا

در قسمت قبلی از عایق بودن مناسب رنگ بلکا سخن گفتیم. اما در حقیقت رنگ های بلکا جزو رنگ‌هایی است که عایق خیلی خوبی برای صدا و حرارت به شمار نمی‌رود؛ از همین رو برای آپارتمان‌ها، نمی‌شود به عنوان عایق از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: انواع رنگ پلاستیک ساختمان

4. هزینه زیرسازی زیاد در صورت اجرای مجدد رنگ

در صورت تمایل به اجرای بلکاکاری مجدد روی سطوح مختلف، باید هزینه زیادی را برای زیرسازی پرداخت کنید.

C:\Users\gh\Desktop\download.jpg

شرایط اجرای بلکا روی سطوح مختلف

خوشبختانه بلکاکاری روی سطوح مختلف امکان‌پذیر است؛ اما شرایط متفاوتی برای متریال گوناگون دارد:

1.سطوح آهنی

برای بلکاکاری روی سطوح آهنی، باید حتما سطح آهن با رنگ روغن آغشته شود؛ سپس پوشش بلکا اجرا کنید.

2. سطوح شیشه و آلومینیوم

برای اجرای رنگ بلکا برای اتاق خواب یا دیگر محل‌هایی که سطوح شیشه و آلومینیوم هستند، باید از چرب نبودن آن‌ها مطمئن شوید. به این صورت که باید خمیر غلیظ‌تری داشته باشید.

3. سطوح کنیتکس روغنی و رنگ روغنی

سطوح کنیتکس ،برای باکیفیت شدن طرح‌های بلکا روی این سطوح، باید از پوسیده نبودن سطوح مطمئن شوید.

خدمات اجرای کنیتکس روی دیوار با رویال پینت

4. بلکا روی سیمان

سیمان، سطح مسطحی ندارد؛ از همین رو باید خمیر بیش‌تری را برای بلکا روی سیمان استفاده کنید. مثلا اگر قصد اجرای بلکا دیوار حیاط را دارید، باید مقدار بیش‌تری از رنگ را برای بلکا دیوار حیاط استفاده کنید.

5. سطوح گچ نرمه، گچ سفید و سیمان نرم

اجرای بلکا برای دیوار نرم، اصلا نیاز به زیرسازی ندارد.

6. بلکا روی کاشی

برای اجرای بلکا روی کاشی، به دلیل فضاهای بین کاشی، باید دو لایه از بلکا را به نام بلکا و پتینه اجرا کنید. به این صورت که در لایه اول، آستری پتینه و لایه دوم را مواد اصلی بلکا اجرا شود.

7. اجرای بلکا سقف

برای اجرای بلکا سقف، باید توجه کنید که سطح، بدون روغن یا گریس باشد. هم‌چنین مواد برای بلکا سقف باید سفت‌تر از دیگر سطوح باشد. در اجرای رنگ بلکا برای اتاق خواب، باید ابتدا لایه اول را رنگ کنید و پس از خشک شدن کامل، لایه دوم را اجرا کنید.

بیشتر بخوانید: رنگ اپوکسی چیست

نحوه ترمیم رنگ بلکا

بریا ترمیم رنگ بلکا برای روی محل مورد نظر ابتدا آب بپاشید و سپس چند دقیقه صبر کنید. بعد از 5 دقیقه بخش خراب شده را می توانید به راحتی جدا کنید. حالا باید مقداری رنگ بلکا را با آب و پسب رزین مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را روی سطح مورد نظر بزنید.

هزینه اجرای رنگ بلکا 

اکثر شما که قصد اجرای دیوارپوش بلکا را دارید، حتما به قیمت اجرای بلکا اهمیت می‌دهید. قیمت اجرای بلکا به عوامل مختلفی از جمله تعداد اتاق‌ها و متراژ، مصالح استفاده شده، نوع بلکا و دستمزد متخصص بلکا بستگی دارد. اگر به دنبال متخصصان حرفه‌ای برای کاهش قیمت اجرای بلکا هستید، روی کمک شرکت رویال پینت حساب کنید.

 

بیشتر بخوانید: نحوه پاک کردن رنگ بلکا

 

جان کلام

بلکا جزو پوشش های است که قدمت استفاده از آن نسبت به رنگ روغن و پلاستیک، کمتر است؛ اما با این وجود، طرفداران زیادی در همین مدت کوتاه دارد. به طور طبیعی، تمامی پوشش‌های مختلف، ویژگی‌های مثبت و منفی منحصر‌به‌فردی دارند. رنگ بلکا هم مانند دیگر رنگ‌ها، ویژگی‌های مثبتی هم‌چون عدم ایجاد حساسیت و زیبایی فوق‌العاده دارد. از آن طرف ویژگی‌های منفی مانند عدم شسشتو بودن را هم باید جزو معایب بلکا بدانیم. از طرفی کاتالوگ بلکا، از انواع بلکا برای منزل تشکیل شده است؛ به طوری که شما می‌توانید در کاتالوگ بلکا، انواع طرح‌ های بلکا را مشاهده کنید.

قیمت بلکا نسبت به دیگر رنگ‌های قدیمی بیش‌تر است؛ بنابراین اگر هزینه بلکا برای شما مهم است، باید برای اطمینان از کیفیت، کار را به دست متخصصان مربوط بسپارید. رویال پینت یکی از مراکز معتبر برای ارائه قیمت بلکا با نصب است که انواع بلکا سفید و رنگی را با بهترین کیفیت اجرا می‌کند. شما می‌توانید برای مشاهده هزینه بلکا، به وب‌سایت رویال پینت مراجعه کنید.

نظرات کاربران

مشاوره