آموزش رنگ زدن سقف به روش های مختلف

نقاشی سقف
دسته : آموزش نقاشی ساختمان

کثیف بودن سقف یا وجود لکه و نم‌زدگی روی آن باعث می‌شود که دکوراسیون داخلی ساختمان ظاهر خوبی نداشته باشد پس لازم است که سقف ساختمان هر چند وقت یک بار رنگ آمیزی شود. چنانچه سقف منزل یا محل کار شما نیاز به رنگ کردن دارد اما به خاطر هزینه‌های بالای رنگ زدن سقف نمی‌توانید آن را رنگ کنید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. چون در ادامه تصمیم داریم درباره نکات مهم در رنگ زدن سقف، ابزار لازم برای رنگ کردن سقف، بهترین رنگ برای نقاشی سقف خانه، طریقه رنگ زدن سقف با غلطک، رنگ زدن سقف با پیستوله و مراحل رنگ زدن سقف خانه صحبت کنیم.

 

نقاشی ساختمان در کرج و تهران با نقاشان حرفه ای رویال پینت

 

نکات مهم در رنگ زدن سقف

  1. کف مکان مورد نظر را حتما بپوشانید تا رنگی نشود.
  2. یک چهارپایه یا نردبان مناسب که تحمل وزن شما را داشته باشد، تهیه نمایید.
  3. از ابزار مرغوب و‌باکیفیت استفاده نمایید.
  4. قبل از شروع رنگ کردن سقف، ابتدا سطح سقف را با نهایت دقت بررسی کنید و اگر نم زدگی یا لک روی سقف وجود دارد، ابتدا ایرادات روی سقف را از بین ببرید و سپس رنگ آمیزی را شروع کنید.
  5. روی سطح سقف معمولا دوده ناشی از وسایل گرمایشی انباشته می‌شود و سقف را لک می‌کند. در نتیجه پیش از رنگ کردن سقف حتما از پرایمر ضد لک حتما استفاده کنید .
  6. سنباده زدن را فراموش نکنید زیرا سنباده تمام برآمدگی‌های روی سقف را به راحتی از بین می‌برد.
  7. اگر گرد و غباری روی سطح وجود دارد، آن را با یک دستمال یا اسفنج تمیز از بین ببرید.
  8. مرز میان سقف و دیوار را حتما نوار نقاشی بزنید تا دیوارها رنگی نشوند.
  9. رنگ آمیزی سقف باید قبل از رنگ کردن دیوارها انجام شود زیرا امکان پاشیدن رنگ سقف روی دیوار وجود دارد.

ابزار لازم برای رنگ کردن سقف

ابزار لازم برای نقاشی سقف
  • کاردک: این وسیله از یک تیغه و دسته تشکیل شده و برای زدن بتونه استفاده می‌شود. کاردک درسه نوع گوناگون کاردک زاویه داخلی، کاردک زاویه خارجی و کاردک با دسته پیچ گوشتی‌دار وجود دارد.
  • سنباده: یک تکه کاغذ یا پارچه است که سطح زبری دارد و معمولا برای از بین بردن ضایعات و برجستگی‌های روی سقف کاربرد دارد.
  • لیسه: این وسیله تقریبا شبیه به کاردک است و برای تراشیدن لکه‌های رنگ از روی سطوح کاربرد دارد.
  • قلم‌مو: اصلی‌ترین ابزار نقاشی به حساب می‌آید چون سقف از طریق قلم‌مو آغشته به رنگ می‌شود. قلم‌مو از لحاظ جنس، سایز و ظاهر قسمت سری انواع متفاوتی دارد.
  • نردبان یا چهارپایه: استفاده از یک چهارپایه یا نردبان محکم با اندازه استاندارد باعث می‌شود که پروسه رنگ کردن سریع‌تر انجام شود.
  • غلطک: یکی دیگر از ابزارآلاتی که می‌توان از طریق آن سقف را به رنگ آغشته کرد، غلطک است. غلطک‌ها از نظر نوع بافت در انواع مختلف غلطک پرز بلند، غلطک پرز متوسط و غلطک پرز کوتاه وجود دارند.
  • نوار نقاشی: این نوار چسب‌ها را معمولا هنگام رنگ کردن سقف یا دیوار، بین مرز دیوار سقف می‌چسبانند.

 

بیشتر بخوانید:

انواع قلمو نقاشی ساختمان

 

ویژگی‌های رنگ مناسب سقف

در حال حاضر انواع رنگ ساختمانی با ویژگی‌های گوناگون و‌تنوع رنگی بالا در بازار موجود است. معمولا همین تنوع باعث سردرگمی افراد هنگام انتخاب رنگ می‌شود. اگر قصد رنگ کردن سقف خانه یا محل کار خود را دارید، هنگام انتخاب رنگ حتما به سه مورد زیر توجه کنید.

غلطت رنگ

در صورتی که ساختار رنگ بسیار رقیق باشد، پس از اجرای رنگ معمولا رنگ به صورت قطره‌ای چکه می‌کند. پس برای رنگ کردن سقف، رنگی را انتخاب کنید که کمی غلیظ باشد، معمولا رنگ پلاستیک و اکرلیک غلظت مناسبی دارند و برای رنگ کردن سقف مناسب هستند.

 تیره با روشن بودن رنگ

برای سقف بهتر است که از رنگ‌های تیره استفاده نکنید زیرا رنگ‌های تیره باعث تاریک شدن فضا و کوچک به نظر رسیدن آن می‌شوند.

براق یا مات بودن رنگ

رنگ‌های براق معمولا ایرادات روی سطوح را نمایان می‌کنند. در مقابل آن رنگ‌های مات پوشش‌دهی خیلی خوبی دارند، پس اگر دوست ندارید که ناهمواری‌های روی سقف دیده شود، از رنگ مات استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

روانشناسی رنگ ها

 

بهترین رنگ برای نقاشی سقف خانه

بهترین رنگ برای سقف

یکی از بزرگترین دغدغه‌های افراد هنگام رنگ کردن سقف این است که سقف را چه رنگی کنند. به همین منظور در این بخش از مقاله تصمیم داریم تا چند ایده برای آن که سقف را چه رنگی کنید، به شما پیشنهاد دهیم.

هم رنگ بودن سقف و‌دیوار

اولین پیشنهاد برای بهترین رنگ برای نقاشی سقف خانه به شما این است که دیوار و سقف را یک رنگ کنید. یعنی اگر دیوارها سفید است، برای سقف هم از رنگ سفید استفاده کنید. این ایده برای فضاهای کوچک بسیار عالی خواهد بود چون اگر سقف و دیوار یک رنگ باشند و از یک رنگ روشن مانند سفید برای آن‌ها استفاده شود، فضا بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر می‌آید.

روشن‌تر بودن رنگ‌ سقف از رنگ دیوار

پیشنهاد دیگر ما به شما این است که برای سقف و دیوار از یک رنگ با درجات مختلف استفاده کنید یعنی رنگ سقف یک درجه روشن‌تر از رنگ دیوار باشد. با این روش معمولا سقف فضا بلندتر به چشم می‌آید. پس اگر فضای شما سقف کوتاهی دارد حتما این ایده را اجرا کنید.

تیره‌تر بودن رنگ‌ سقف از رنگ دیوار

این پیشنهاد شاید کمی عجیب به نظر برسد اما اگر تمایل دارید که فضای شما خاص و صمیمی به نظر بیاید، رنگ سقف تیره‌تر از رنگ دیوار باشد.

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای رنگ زدن دیوار

 

رنگ کردن سقف با ابزار مختلف

برای رنگ کردن سقف می‌توان از ابزارآلات مختلفی مانند غلطک، قلم‌مو و ‌پیستوله استفاده کرد. معمولا طریقه رنگ زدن سقف با غلطک شبیه به نحوه رنگ زدن سقف با پیستوله نیست. به همین منظور در این بخش قصد داریم تا روش رنگ زدن سقف با غلطک و پیستوله را بررسی کنیم.

نحوه رنگ زدن سقف با غلطک

غلطک یکی از ابزارآلاتی بوده که باعث اجرای راحت رنگ روی سطح می‌شود. مخصوصا برای رنگ کردن سقف بهتر است که از غلطک استفاده شود زیرا امکان متصل کردن یک دسته بلند به غلطک وجود دارد و بدون چهارپایه یا نردبان می‌توان سقف را رنگ کرد. برای رنگ کردن سقف با غلطک فقط کافی است که غلطک را داخل رنگ فرو کنید و روی سطح سقف حرکت دهید تا رنگ شود. به منظور یکدست شدن رنگ سقف، به طور چشمی سقف را به قسمت‌های یک متر مربع در یک متر مربع تقسیم کنید. ابتدا یک قسمت سقف را رنگ کنید و پس از رنگ کردن یک قسمت به سراغ قسمت دیگر بروید.

نحوه رنگ زدن سقف با پیستوله

پیستوله یا رنگ‌پاش یکی دیگر از ابزارهایی بوده که برای رنگ زدن سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وسیله رنگ آمیزی در کمترین زمان ممکن انجام شود. نحوه رنگ زدن سقف با پیستوله به این صورت است که ابتدا باید رنگ مورد‌نظر را با حلال مناسب به خوبی رقیق نمایید‌ و بعد از آن مخزن پیستوله را پر از رنگ کنید. سپس از فاصله حدود 20 تا 30 سانتی‌متری رنگ را روی سقف بپاشید.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین رنگ برای کناف

 

مراحل نقاشی سقف خانه

ابزار نقاشی سقف
  1. آماده کردن مکان مورد‌نظر

معمولا هنگام رنگ کردن سقف رنگ به تمام نقاط مثل کف، لوازم موجود در محل، دیوار و.. پاشیده می‌شود. برای جلوگیری از رنگی شدن کف اتاق، بهتر است که روی کف‌پوش‌ها، روزنامه یا پلاستیک پهن کنید و لوازم موجود مثل مبلمان، میز و…  را به محل دیگری ببرید یا روی آن‌ها کاور بکشید.

  1. از بین بردن ایرادات سقف

در مرحله دوم، سطح سقف را به دقت بررسی کنید و اگر نم‌زدگی یا حفره‌ای روی آن وجود دارد حتما آن‌ها را ترمیم کنید. چون اگر روی سقف ایراداتی مثل ترک، حفره و … وجود داشته باشد، نتیجه رنگ‌آمیزی مطلوب و رضایت بخش نخواهد بود. معمولا برای پر کردن حفره‌ها و ترک‌ها می‌توانید از گچ یا بتونه استفاده نمایید. همچنین اگر روی سقف نم‌زدگی وجود دارد، منشا آن را پیدا کنید و قسمت نم زده را ترمیم نمایید.

  1. تمیز کردن سقف

گرد و غبار و دوده‌ها معمولا در سقف تجمع پیدا می‌کنند زیرا وزن کمی دارند و به طرف بالا حرکت می‌نمایند. پس قبل از آن که رنگ را روی سقف بزنید حتما آلودگی‌ها و گرد و غبار روی آن را با یک دستمال یا اسفنج تمیز، پاک کنید.

 

بیشتر بخوانید:

نحوه تمیز کردن دیوارهای رنگ شده

 

  1. زدن نوار نقاشی

دور تا دور سقف را نوار نقاشی بزنید تا رنگ سقف به دیوارهای مجاور نفوذ نکند. همچنین زدن نوار نقاشی باعث می‌شود که گوشه‌های سقف کاملا صاف و بدون ایراد رنگ شوند.

  1. آماده سازی رنگ

در این مرحله، رنگ مصرفی را با حلال مخصوص مخلوط کنید تا رنگ رقیق شود و بافت یکدستی داشته باشد.

  1. اجرای رنگ

در آخر با استفاده از غلطک یا قلم‌مو یا پیستوله، تمام قسمت‌های سقف را یک بار رنگ کنید.  پس از خشک شدن لایه اول یک بار دیگر تمام سطح سقف را رنگ آمیزی نمایید تا سطح سقف بافت یکدست و صافی پیدا کند.

بیشتر بخوانید

بهترین رنگ برای دیوار خانه

کلام آخر

در این مقاله به موضوعاتی مانند نکات مهم در رنگ زدن سقف، ابزار لازم برای رنگ کردن سقف، بهترین رنگ برای نقاشی سقف خانه، طریقه رنگ زدن سقف با غلطک، رنگ زدن سقف با پیستوله و مراحل رنگ زدن سقف پرداختیم چون سقف یکی از بخش‌های فضای داخلی ساختمان است که سریع کثیف می‌شود در نتیجه باید به صورت دوره‌ای نقاشی شود.

در صورتی که درباره رنگ زدن سقف با غلطک یا رنگ زدن سقف با پیستوله سوال دارید یا متقاضی رنگ زدن سقف خانه هستید با شرکت رویال پینت تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

مشاوره