تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده

تمیز کردن دیوار رنگ شده
دسته : مقالات
مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه

تمیز بودن دیوارهای یک خانه باعث می‌شود که فضای خانه تمیز و پاکیزه به نظر بیاید و افراد احساس خوبی داشته باشند. در واقع باید گفت که اگر تمام وسایل مثل فرش، مبلمان، لوازم دکوری، میز و… از تمیزی به اصطلاح برق بزنند اما دیوارها آن کثیف باشند، بدون شک محیط و دکوراسیون خانه یا محل کار کثیف به چشم می‌آید. در نتیجه اولین اقدامی که افراد هنگام خانه تکانی انجام می‌دهند، شستن و تمیز کردن دیوار خانه است. با توجه به این که پوشش دیوارها متفاوت است، نحوه تمیز کردن آن‌ها هم با هم فرق دارد. به همین منظور در این مقاله قصد داریم تا درباره تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده صحبت کنیم.

انواع خدمات ساختمانی مانند نقاشی ساختمان در کرج و تهران با تیم متخصص رویال پینت

 

طرز تميز كردن ديوار رنگ پلاستيك

تمیز کردن دیوار رنگ پلاستیک

حلال اصلی رنگ پلاستیک آب است، در نتیجه به راحتی در آب و سایر مایعات حل می‌شود. پس برای تميز كردن ديوار رنگ پلاستيك نباید از مواد شوینده، دستمال خیس و آب استفاده کرد. معمولا بهترین راه حل برای از بین بردن گرد و غبار یا تمیز كردن ديوار رنگ پلاستيك استفاده از یک دستمال یا جاروی خشک و تمیز است. چنانچه لکه یا کثیفی روی دیوار دارای رنگ پلاستیک با پارچه یا جاروی خشک از بین نرود، برای از بین بردن لکه باید از رنگ پلاستیک استفاده شود و روی قسمتی که دارای لکه است یک لایه رنگ قرار بگیرد.

طرز تميز كردن ديوار رنگ روغن

تمیز کردن دیوار رنگ روغنی معمولا راحت‌تر از رنگ پلاستیک است زیرا رنگ روغنی در برابر آب و مواد تمیز کننده مقاومت خوبی دارد و آسیبی نمی‌بیند. به همین منظور در ادامه چند راه حل برای تمیز کردن دیوار رنگ روغنی به شما پیشنهاد می‌دهیم:

تميز كردن ديوار رنگ روغن با ترکیب آب و مایع ظرفشویی

اولین راه حل برای تمیز کردن دیوار رنگ روغن این است که دو یا به قاشق مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب ولرم بریزید و هم بزنید تا به شکل کف در بیاید. سپس کف ایجاد شده را با یک اسفنج نرم و تمیز روی دیوار بکشید و با یک دستمال کاملا تمیز آن را خشک نمایید.

تميز كردن ديوار رنگ روغن با ترکیب آب و سرکه سفید

تميز كردن ديوار با سركه ساده‌ترین شیوه تميز كردن ديوار رنگ روغن است. برای تميز كردن ديوار با سركه لازم است که ابتدا گرد و غباری که روی سطح دیوار وجود دارد با یک دستمال نخی تمیز، پاک شود. سپس محلولی که از ترکیب مقدار مساوی سرکه و آب تشکیل شده را باید به سطح دیوار اسپری کنید و پس از آن محلول با دستمال خشک نمایید.

 

بیشتر بخوانید: نحوه پاک کردن رنگ بلکا

 

تميز كردن ديوار رنگ روغن با الکل

الکل سفید از دیگر مواد پاک کننده‌ای بوده که برای تميز كردن ديوار رنگ روغن مناسب است. برای تمیز کردن دیوار با الکل سفید تنها کافی است که یک پارچه سفید و تمیز به الکل آغشته نمایید و پارچه را روی قسمتی که لکه دارد، بکشید.

تميز كردن ديوار رنگ روغن با قرص ماشین ظرفشویی

برای تميز كردن ديوار رنگ روغن که با خودکار و ماژیک لکه شده از ترکیب قرص ماشین ظرفشویی و آب استفاده کنید. برای این کار یک قرص را در 3 لیتر آب حل کنید. سپس با یک پارچه یا اسفنج تمیز روی قسمتی که لکه شده بکشید و سپس با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.

طرز تميز كردن ديوار رنگ اكريليك

تميز كردن ديوار رنگ اكريليك بسیار ساده است زیرا رنگ آکرلیک جزو پوشش‌های قابل شستشو به شمار می‌رود. معمولا اگر لکه ایجاد شده روی دیوار قوی و سرسخت نباشد به راحتی و با محلول آب گرم و مایع ظرفشویی پاک می‌شود. اما برای تميز كردن ديوار رنگ اكريليك که لکه‌های آن سرسخت‌ هستند هم می‌توان از سایر مواد شوینده استفاده کرد.

نحوه تميز كردن ديوار گچي

تمیز کردن دیوار گچی

معمولا بر روی دیوارهای گچی که رنگ روی آن‌ها قرار نگرفته، به راحتی گرد و غبار می‌نشیند پس قبل از تمیز کردن دیوار گچی باید کرد و غبار آن را پاک کنید. برای تمیز کردن گرد و غبار روی دیوار گچی بهتر است که از یک دستمال تمیز و خشک استفاده نمایید. اما برای تمیز کردن دیوار گچی که روی لکه وجود دارد باید از روش‌های زیر استفاده کنید.

تميز كردن لكه ديوار گچي با ترکیب آب و مایع سفید کننده

برای تمیز کردن دیوار گچی با آب و مایع سفید کننده، ابتدا باید یک پیمانه مایع سفید کننده را در یک سطل آب بریزید. سپس با یک اسفنج تمیز محلول را روی لکه بزنید و سپس قسمت مورد نظر را با یک دستمال خشک و تمیز کاملا خشک نمایید.

تميز كردن لكه ديوار گچي با ترکیب آب و سرکه

ترکیب آب و سرکه نیز از جمله ترکیباتی است می‌تواند لکه‌های روی دیوار گچی را تمیز کند. برای تمیز کردن لکه دیوار گچی با محلول آب و سرکه لازم است که یک پیمانه سرکه را با سه پیمانه آب ولرم مخلوط کنید و سپس محلول را روی لکه اسپری کنید و با یک پارچه تمیز آن را خشک نمایید تا لکه بر روی دیوار ایجاد نشود.

تميز كردن لكه ديوار گچي با ترکیب آب و جوش شیرین

ترکیب آب و جوش شیرین، محلول دیگری بوده که برای تمیز کردن لکه دیوار گچی می‌توان از آن استفاده کرد. برای به دست آوردن این ترکیب دو یا سه قاشق جوش شیرین را در یک لیتر آب بریزید. سپس ترکیب به دست آمده را مانند مورد قبلی روی لکه اسپری کنید و آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی چیست؟

 

چند نکته مهم درباره تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده

  • پیش از تمیز کردن دیوار خانه و شستن آن حتما به جنس و قابلیت پوشش دیوار توجه کنید. مثلا برخی از رنگ‌ها یا پوشش‌ها قابل شستشو و برخی دیگر غیر قابل شستشو هستند. به عنوان مثال رنگ روغنی قابل شستشو است اما رنگ پلاستیک در آب حل می‌شود و قابل شستشو نیست.
  • قبل از مصرف مواد شوینده برای تمیز کردن دیوار خانه، یک مقدار از ماده شوینده روی یک بخش کوچک از دیوار امتحان کنید. اگر ماده به آن قسمت آسیب نزد سپس برای کل دیوار از آن استفاده کنید.
  • پیش از لکه زدایی و تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده، ابتدا گرد و غبار روی دیوار را با یک دستمال تمیز حتما پاک کنید.
  • جهت حرکت پارچه، دستمال، اسفنج و جارو بهتر است که از بالا به پایین باشد تا اثری روی دیوار باقی نماند. چون حرکت دورانی یا چرخشی دستمال باعث ایجاد لکه خواهد شد.
  • پارچه و دستمالی که برای تمیز کردن دیوار خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد بهتر است که کاملا تمیز و سفید باشد. چون ممکن است که کثیفی یا رنگ دستمال به درون بافت پوشش دیوار نفوذ کند.
  • پس از مصرف مواد شوینده یا ترکیب آب با مواد مختلف، دیوار باید کاملا خشک شود. چون خیس بودن دیوار باعث ایجاد لک یا نشستن گرد و غبار روی آن می‌شود.
  • برای پاک کردن دیوار خانه از اسفنجی که کاملا نرم است استفاده نمایید زیرا اسفنج زبر باعث ایجاد خراش بر روی دیوار می‌شود.
  • ترکیب آب و جوش بهترین ترکیب برای تمیز کردن لکه‌های سیاه روی دیوار رنگ روغن است.
  • به هیچ عنوان دیواری که تازه رنگ شده را تمیز نکنید زیرا این کار باعث آسیب دیدن رنگ دیوار خواهد شد.

 کلام آخر

برای پوشش دادن دیوارهای یک ساختمان می‌توان از انواع متریال مانند گچ، رنگ روغنی، رنگ پلاستیک، رنگ آکرلیک، کاغذ دیواری و… استفاده نمود. از آنجایی که ویژگی‌های هر یک از مواد پوششی با یکدیگر متفاوت است، نحوه تمیز کردن هر یک از این متریال با نوع دیگر تفاوت دارد. به همین منظور در این مقاله طرز تميز كردن ديوار رنگ روغني، طرز تميز كردن ديوار رنگ پلاستيك، نحوه تميز كردن ديوار رنگ اكريليك، نحوه تميز كردن ديوار گچي و… را بررسی کردیم.

چنانچه در رابطه با تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده سوالی دارید یا تصمیم دارید دیوارهای ساختمان خود را نقاشی کنید، می‌توانید با شرکت رویال پینت تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

مشاوره