طریقه رنگ آمیزی کناف

نقاشی و بتونه کناف
دسته : آموزش نقاشی ساختمان

کناف یک صفحه‌ روکش‌دار بوده که معمولا برای پوشش دادن سقف و دیوارهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سهولت نصب، سرعت اجرای بالا، زیبایی و تنوع بالای کناف باعث شده تا در حال حاضر این نوع صفحه جزو مصالح ساختمانی پرکاربرد قرار بگیرد. اولین اقدامی که پس از نصب کناف باید انجام شود، رنگ آمیزی کناف است. به همین منظور در ادامه این مقاله به موضوعاتی همچون مراحل صحیح رنگ آمیزی کناف، رنگ آمیزی سقف کناف چگونه است؟ بتونه کاری کناف چگونه است و… خواهیم پرداخت.

 

سفارش خدمات نقاشی ساختمان در تهران با بهترین نقاشیان در رویال پینت

 

اهمیت نقاشی کناف

کناف را می توان یکی از جدیدترین و در عین حال پر طرفدارترین وسایل ساختمانی دانست که به سرعت در حال پیشی گرفتن از گچ دیوار است . کناف ها بصورت پنلی به یکدیگر متصل می شوند و مزیت آن ها این است که می توان در فواصل زمانی دلخواه آن ها عوض نمود . به عبارتی می توان گفت که کناف تا حدی انعطاف بسیار بالایی در تغییر خود دارد اما نکته مورد توجه در باره آن طرح ها و رنگ های ابتدایی آن است . کناف ها عموما طرح های زیبا و یا جذابی ندارد و بصورت یک پارچه و یکسان انجام می شوند و همین مورد سبب شده تا مردم به فکر نقاشی آن باشند که البته ایده ای بسیار جالب است .

ماستیک کناف

مراحل صحیح رنگ آمیزی کناف

رنگ کردن کناف مانند سایر عملیات‌های ساختمانی به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود تا نتیجه کار بدون نقص باشد. مراحل صحیح رنگ آمیزی کناف عبارتند از:

بتونه کاری و پر کردن حفره ها

اولین مرحله رنگ کردن کناف، پر کردن فرو‌رفتگی‌های روی سطح با ماده بتونه کناف است. چون اگر روی سطح کناف حفره یا فرورفتگی وجود داشته باشد، برون شک نتیجه رنگ آمیزی، دلچسب نخواهد بود.

سنباده زدن

صاف نبودن سطح کناف باعث می‌شود که رنگ به خوبی روی سطح کناف قرار نگیرد و پوشش دهی خوبی نداشته باشد. به همین دلیل، نقاش ابتدا با دقت سطح را بررسی می‌کند و قسمت‌هایی که دارای ناهمواری است را مشخص می‌نماید.

پس باید گفت که مهم‌ترین مرحله رنگ کردن کناف این است که کلیه ناهمواری‌های روی سطح کناف از بین برود و سطح کناف کاملا صاف و یکدست شود. معمولا  سنباده شماره 150  بهترین نوع سنباده برای صاف کردن سطح کناف به حساب می‌آید.

نقاشی کناف

 

پاک کردن گرد و غبار روی سطوح

بدون شک پس از سنباده زدن سطح کناف، یک لایه گرد و غبار روی آن قرار می‌گیرد. وجود همین ذرات ریز گرد و غبار روی سطح کناف، باعث می‌شود که رنگ پوشش دهی خوبی نداشته باشد. در نتیجه، سومین مرحله از مراحل صحیح رنگ آمیزی کناف، پاک کردن گرد و غبار از روی سطح است. برای پاک کردن گرد و غبار، بهتر است که از یک جاروی خشک و کاملا تمیز استفاده شود.

از آنجایی که پس از کشیدن جارو، هنوز مقدار کمی گرد و غبار روی سطح باقی می‌ماند؛ لازن است که یک بار هم کناف با دستمال مرطوب تمیز شود تا گرد و غبار آن به طور کامل از بین برود.

به طور کلی باید گفت که پاک کردن گرد و غبار از روی سطح کناف شاید یک کار ساده و پیش پا افتاده به نظر بیاید. اما همین کار کوچک باعث بالا رفتن کیفیت رنگ آمیزی خواهد شد.

بتونه کناف

بتونه کناف

استفاده از پرایمر رنگ کناف

استفاده از پرایمر رنگ کناف، باعث دوام بیشتر رنگ و افزایش کیفیت آن خواهد شد. همچنین استفاده از پرایمر باعث کاهش رنگ مصرفی هنگام رنگ آمیزی خواهد شد. به همین منظور، پیش از اعمال رنگ ساختمانی، ابتدا یک لایه پرایمر روی سطح کناف زده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: پرایمر رنگ چیست

 

زدن لایه اول رنگ روی کناف

پس از زدن پرایمر و خشک شدن آن، نوبت به رنگ کردن سطح کناف می‌رسد. در این مرحله، نقاش رنگ موردنظر را با قلمو یا غلطک روی سطح می‌زند.

زدن لایه دوم رنگ روی کناف

قطعا یک لایه رنگ، پوشش دهی خوبی ندارد و دوام آن هم کم است. در نتیجه بعد از خشک شدن رنگ لایه اول، تمامی قسمت‌های سطح باید یک لایه دیگر رنگ شود تا سطح کناف رنگی یکپارچه و باکیفیت داشته باشد.

رنگ آمیزی کناف سقف چگونه است؟

در بخش قبلی کلیه مراحل رنگ آمیزی کناف را شرح دادیم، حال در این قسمت قصد داریم تا چگوی رنگ آمیزی سقف کناف را به طور خلاصه و تیتروار نام ببریم:

  • بتونه کاری سقف
  • سنباده زدن سقف
  • تمیز کردن گرد و غبار روی سطح
  • استفاده از پرایمر کناف
  • زدن لایه اول رنگ
  • زدن لایه دوم رنگ

 

بتونه کاری کناف چگونه است؟

بتونه ماده‌ای است که از ترکیب آب و پودر کناف به دست می‌آید و معمولا برای زیرسازی کناف و رفع فرو‌رفتگی‌های روی سطح مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بتونه کاری کناف، ماده بتونه را به کمک یک کاردک یا لیسک روی فرو‌رفتگی‌های می‌زنند و داخل آن‌ها را پر می‌کنند. سپس اگر روی کناف، برجستگی ایجاد شود، آن را با سنباده صاف می‌کنند.

نکات مهم درباره رنگ آمیزی کناف

در رابطه با رنگ کردن کناف سه نکته مهم و اساسی وجود دارد که توجه به آن‌ها باعث بالا رفتن کیفیت رنگ آمیزی خواهد شد.

  • کلیه امور مربوط به برق کشی و دریل کاری باید پیش از شروع رنگ آمیزی انجام شود. چون دریل کاری و ضربه زدن به کناف پس از رنگ آمیزی، باعث آسیب دیدن سطح کناف می‌شود.
  • برای زیرسازی و رنگ کردن کناف باید از مصالح و رنگ‌های ساختمانی درجه یک و باکیفیت استفاده کرد. چون مواد و رنگ‌های ساختمانی بدون کیفیت، دوام پایینی دارند.
  • تمام مراحل زیرسازی و رنگ آمیزی کناف باید توسط افراد کاربلد و ماهر انجام شود. در واقع باید گفت که پیامد رنگ آمیزی کناف توسط یک فرد نابلد، از بین رفتن پول و زمان کارفرما است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی انواع رنگ های ساختمانی

 

بهترین رنگ برای رنگ آمیزی کناف چه نوع رنگی است؟

پیش از پاسخ دادن به این سوال، ابتدا انواع رنگی که برای رنگ کردن کناف مناسب است را معرفی می‌کنیم. سپس به شما می‌گوییم که بهترین رنگ برای رنگ آمیزی کناف چه نوع رنگی است؟

  • رنگ روغنی: رنگ روغنی از جمله رنگ‌هایی بوده که برای رنگ کردن کناف مناسب است. قابل شستشو بودن رنگ روغنی، ویژگی اصلی آن به شمار می‌رود.
  • رنگ اکرلیک لاتکس: رنگ اکرلیک نیز برای رنگ آمیز کناف مناسب است زیرا کیفیت و دوام بالایی دارد. همچنین به مرور زمان دچار ترک خوردگی نمی‌شود.
  • رنگ پلاستیک: از رنگ پلاستیک هم می‌توان برای رنگ کردن کناف استفاده کرد. البته ناگفته نماند که مقاومت این مدل رنگ در برابر رطوبت پایین است اما قیمت مناسبی دارد.

در پاسخ به این سوال که بهترین رنگ برای رنگ آمیزی کناف چه نوع رنگی است؟ نمی‌توان یک رنگ مشخص را به عنوان بهترین رنگ معرفی کرد. چون بودجه، نیازها و خواسته‌های افراد با هم متفاوت است. مثلا برای کسانی که بودجه کمی دارند، رنگ پلاستیک بهترین رنگ است. از طرف دیگر برای کسانی که روی نظافت و تمیزی حساس هستند، رنگ روغنی بهترین رنگ خواهد بود زیرا قابل شستشو است. همچنین باید گفت که رنگ اکرلیک لاتکس بهترین رنگ برای افرادی است که کیفیت رنگ برای آن‌ها اولیت دارد.

 

کلام آخر

کناف یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد بوده که برای پوشش دادن سقف و دیوارهای ساختمان کاربرد دارد. معمولا به منظور زیبا شدن دکوراسیون داخلی ساختمان، لازم است که کناف پس از نصب شدن، رنگ آمیزی شود. رنگ آمیزی کناف در طی چند مرحله مختلف انجام می‌شود که به منظور آشنایی شما با مراحل صحیح رنگ آمیزی کناف، در این مقاله درباره شروع رنگ کردن کناف، رنگ آمیزی سقف کناف چگونه است؟ بتونه کاری کناف چگونه است و… صحبت کردیم.

 

از آنجایی که رنگ آمیزی کناف یک کار تخصصی بوده و در چند مرحله انجام می‌شود، فرآیند رنگ کردن کناف باید توسط افراد متخصص انجام شود. شرکت رویال پینت با بیش از 10 سال سابقه در حوزه نقاشی ساختمان، یکی از بهترین شرکت‌هایی است که برای رنگ آمیزی کناف می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

نظرات کاربران

مشاوره