آموزش رنگ زدن دیوار به روش های مختلف

نحوه رنگ زدن دویوار
دسته : آموزش نقاشی ساختمان

دیوارهای ساختمان معمولا هر چند سال یک بار نیاز به رنگ آمیزی دارند و با توجه به این که دستمزد نقاشان ساختمانی بالا است، هزینه نقاشی دیوارها یک مبلغ سنگین می‌شود. در نتیجه برخی از افراد رنگ کردن دیوارهای ساختمان را خودشان انجام می‌دهند، به همین منظور در این مقاله تصمیم داریم تا درباره موضوعاتی مثل نکات مهم در رنگ کردن دیوار، ابزار لازم برای رنگ کردن دیوار، اموزش رنگ زدن دیوار و… صحبت کنیم.

انجام خدمات ساختمانی از جمله نقاشی ساختمان در تهران با نقاشان ماهر رویال پینت

نکات مهم در رنگ کردن دیوار

نقاشی دیوار
  1. پیش از شروع فرآیند رنگ زدن دیوار، سطح آن را با دقت بررسی کنید و چنانچه ایراداتی مثل ترک، حفره یا ریختگی روی دیوار وجود دارد آن را حتما برطرف نمایید.
  2. برای رنگ زدن دیوار از متریال و لوازم مرغوب و استاندارد استفاده کنید.
  3. روی لوازم و قسمت‌هایی از دیوار که نباید رنگی شوند را با کاور یا پلاستیک بپوشانید.
  4. به منظور آن که رنگ بهتر روی دیوار قرار بگیرد حتما یک لایه پرایمر روی سطح دیوار بزنید.
  5. به اندازه مصرف رنگ آماده کنید.
  6. رنگ کردن دیوار با غلطک راحت‌تر از قلمو است در نتیجه اگر مهارت زیادی در نقاشی ساختمان ندارید و می‌خواهید پایان کار شما مطلوب باشد از غلطک استفاده نمایید.
  7. هنگام رنگ کردن دیوار حرکت قلمو یا غلطک باید از بالا به پایین باشد تا رنگ به صورت یکدست در تمام سطح دیوار پخش شود.
  8. اگر قصد رنگ زدن چند دیوار مختلف را دارید، ابتدا رنگ کردن یک دیوار را به پایان برسانید سپس رنگ زدن دیوار دیگر را شروع نمایید.
  9. اگر از قلمو استفاده می‌کنید، تمام قسمت فرچه آن را به رنگ آغشته کنید تا رنگ به خوبی در تمام سطح دیوار پخش شود.

 

ابزار لازم برای رنگ کردن دیوار

ابزار نقاشی ساختمان

برای رنگ کردن دیوار مانند هر کار دیگری به یک‌سری لوازم نیاز است که هر کدام از این لوازم باعث می‌شود نتیجه کار کیفیت بالایی داشته باشد و پروسه نقاشی راحت‌تر انجام شود. معمولا اصلی‌ترین ابزار لازم برای رنگ کردن دیوار عبارتند از:

 رنگ ساختمانی

رنگ ساختمانی اولین ماده و ابزاری است که برای رنگ کردن دیوار به آن نیاز دارید، رنگ‌های ساختمانی رنگ روغنی، رنگ پلاستیک، رنگ آکرلیک و… وجود دارد که از نظر حلال، قیمت و زمان خشک شدن با هم تفاوت دارند.

قلم‌مو نقاشی

قلم‌مو جزو مهم‌ترین ابزار لازم برای رنگ کردن دیوار محسوب می‌شود زیرا رنگ به وسیله این ابزار روی سطح دیوار زده می‌شود. از آنجایی که رنگ‌های ساختمانی از نظر نوع حلال انواع مختلفی دارند و ویژگی ساختاری هر رنگی با رنگ دیگر متفاوت است، قلم‌مو نقاشی از لحاظ جنس‌ الیاف به انواع گوناگون زیر تقسیم می‌شود:

  • قلم‌مو با الیاف طبیعی: این مدل قلم‌مو برای رنگ زدن دیوار با رنگ روغنی کاربرد دارد چون حلال این نوع رنگ مواد نفتی بوده و الیاف طبیعی در برخورد با این مواد آسیبی نمی‌بینند.
  • قلم‌مو با الیاف مصنوعی یا پلاستیکی: برای رنگ کردن دیوار با رنگ‌هایی که حلال آن‌ها آب است باید از قلم‌مو با الیاف مصنوعی یا پلاستیکی استفاده کرد زیرا قلم‌مو با الیاف طبیعی پس از برخورد با آب دچار پوسیدگی می‌شود.

غلطک

طی چند سال گذشته غلطک تا حدی جایگزین قلم‌مو شده زیرا غلطک در کمترین زمان ممکن رنگ را روی سطح دیوار پخش می‌کند. معمولا غلطک در سایزهای مختلف وجود دارد که هر سایز آن برای رنگ کردن یک قسمت دیوار مناسب است. مثلا غلطک سایز بزرگ برای رنگ کردن سطح دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد و غلطک سایز کوچک برای گوشه‌های دیوار کاربرد دارد.

سنباده

سنباده یک تکه کاغذ زبر است که پیش از رنگ زدن دیوار آن را روی سطح دیوار می‌کشند تا هر نوع ضایعه یا برآمدگی که روی سطح دیوار وجود دارد از بین برود و سطح دیوار صاف یکدست شود.

کاردک

کاردک از دیگر ابزار لازم برای رنگ کردن دیوار به شمار می‌رود معمولا از این وسیله برای تمیز کردن لکه‌های رنگ روی دیوار یا جدا کردن ضایعات اضافه روی سطح دیوار استفاده می‌شود.

پرایمر یا آستری

یک نوع ماده ساختمانی است که باعث چسبندگی بهتر رنگ روی سطح دیوار و افزایش طول عمر رنگ می‌شود.

 

بیشتر بخوانید

اموزش ساخت شابلون برای دیوار

 

 آموزش رنگ كردن ديوار

رنگ کردن دیوار

پس از بررسی نکات مهم در رنگ کردن دیوار و همچنین معرفی ابزار لازم برای رنگ کردن دیوار، حال در این بخش تصمیم داریم تا آموزش رنگ آمیزی دیوار را به صورت گام به گام بیان کنیم:

 گام اول: آماده کردن سطح مورد نظر

در گام اول باید هر نوع مانع مانند کلید، پریز، قاب، میخ، چراغ و… که روی سطح دیوار وجود دارد را باز کنید تا سطح دیوار صاف شود و رنگ زدن سریع‌تر صورت بگیرد. چنانچه پیچ یا قطعه‌ای روی دیوار وجود دارد که نمی‌توانید آن را جدا کنید، روی قسمت مورد نظر را با چسب یا پلاستیک بپوشانید تا رنگی نشود. همچنین لوازمی که در مجاورت دیوار وجود دارد مثل مبلمان، میز، صندلی و… را به مکان دیگر انتقال دهید یا روی آن‌ها را با کاور بپوشانید زیرا اگر این لوازم رنگی شوند، ظاهر زشتی پیدا می‌کنند و پاک کردن رنگ از روی آن‌ها بسیار دشوار یا حتی غیر‌ممکن است.

 گام دوم: تمیز کردن دیوار

پس از آماده کردن سطح دیوار، با یک دستمال یا اسفنج تمیز تمام دیوار را پاک کنید تا اگر گرد و غبار یا آلودگی‌ روی سطح وجود دارد از بین برود زیرا هر نوع کثیفی که روی سطح دیوار وجود داشته باشد مانع چسبندگی رنگ می‌شود.

گام سوم: بتونه کردن

اگر روی سطح دیوار برجستگی یا سوراخی وجود داشته باشد رنگ روی سطح دیوار نمی‌چسبد پس ابتدا با بتونه هر گونه ترک و سوراخ که روی دیوار وجود دارد را پر کنید. معمولا بتونه در سه نوع روغنی، اکریلیک و پلاستیک وجود دارد که با توجه به نوع رنگ مصرفی باید آن را تهیه نمایید. مثلا اگر قصد رنگ کردن با رنگ پلاستیک را دارید از بتونه مخصوص رنگ پلاستیک استفاده کنید. برای استفاده از بتونه فقط کافی است که با یک کاردک خمیر بتونه را روی قسمتی که ترک یا سوراخ دارد بکشید و تا ۶ساعت منتظر بمانید تا خشک شود.

گام چهارم: سنباده زدن

پس از خشک شدن بتونه، با کاغذ سنباده روی سطح دیوار بکشید زیرا بعد از خشک شدن بتونه یک‌سری برجستگی و ناهمواری روی سطح دیوار به وجود می‌آید.

 

بیشتر بخوانید

نحوه رنگ زدن درب و پنجره

 

گام پنجم: زدن پرایمر

همانطور که در قسمت ابزار لازم برای رنگ کردن دیوار هم بیان کردیم، پرایمر چیست؟ یک نوع ماده ساختمانی بوده که موجب چسبندگی بهتر رنگ روی سطح دیوار و افزایش طول عمر رنگ می‌شود. به همین منظور یکی از اصول رنگ زدن دیوار زدن پرایمر است. اجرای پرایمر بسیار ساده بوده و تنها با یک غلطک می‌توانید آن را روی سطح

دیوار بزنید و منتظر بمانید تا به طور کامل خشک شود چون اگر پرایمر خیس باشد و رنگ را روی آن بزنید، رنگ پوسته پوسته می‌شود. معمولا خشک شدن پرایمر بیش از ۴ ساعت طول می‌کشد پس بهتر است که یک روز بعد از زدن پرایمر، رنگ کردن را شروع کنید.

گام ششم: آماده کردن رنگ

برای آن که بتوانید رنگ را روی سطح بزنید، لازم است که آن را با حلال مخصوص ترکیب کنید تا ساختار رنگ رقیق و یکدست شود. مثلا اگر قصد دارید  از رنگ پلاستیک استفاده نمایید باید آن را با آب مخلوط کنید.

گام هفتم: زدن لایه اول رنگ

نوک قلم‌مو را داخل رنگ فرو کنید و سپس به آرامی قسمت سر قلم‌مو را به لبه سطل بکشید تا رنگ اضافه آن گرفته شود پس از آن رنگ کردن دیوار را شروع کنید و تمام سطح دیوار را رنگ بزنید. اگر از قلم‌مو استفاده می‌کنید از گوشه بالای دیوار شروع کنید جهت حرکت قلم‌مو از بالا به پایین باشد اما اگر قصد رنگ زدن دیوار با غلطک را دارید، الگو W یا M روی دیوار چند بار بکشید تا دیوار رنگ شود.

گام هشتم: زدن لایه دوم رنگ

۲ الی ۴ ساعت بعد از زدن لایه اول اگر سطح دیوار کاملا خشک شده است، یک بار دیگر دیوار را رنگ کنید و ۲۴ الی ۴۸ ساعت صبر کنید تا رنگ به طور کامل خشک شود.

 

بیشتر بخوانید:

نکات هم در نقاشی نما ساختمان

 

ترفند های رنگ زدن دیوار

معمولا ساده‌ترین راه برای رنگ زدن دیوار، رنگ کردن آن با قلم‌مو یا غلطک است اما اگر دوست دارید که ظاهر دیوارهای شما جذاب و خاص شود به شما پیشنهاد می‌کنیم که از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  1. رنگ کردن دیوار با شابلون: شابلون‌های آماده را از ابزار فروشی تهیه کنید سپس آن را با یک چسب کاغذی روی دیوار بچسبانید و رنگ را روی قسمت‌های خالی بزنید و پس از چند ثانیه شابلون را بردارید. با این روش طرح‌های جذاب و خاصی روی دیوار ایجاد می‌شود.
  2. رنگ کردن دیوار با اسفنج یا پارچه: یک اسفنج یا پارچه و یک رنگ مکمل با رنگ دیوار تهیه نمایید. سپس اسفنج یا پارچه را آغشته به رنگ کنید و به صورت ضربه‌ای روی سطح دیوار بزنید.

کلام آخر

در این مقاله درباره نکات مهم در رنگ کردن دیوار، ابزار لازم برای رنگ کردن دیوار و آموزش رنگ كردن ديوار با غلطك و قلم‌مو صحبت کردیم زیرا برخی از افراد برای رنگ زدن دیوارهای ساختمان خود از نقاش کمک نمی‌گیرند و خودشان آن را انجام می‌دهند.

چنانچه درباره اصول رنگ زدن دیوار یا اموزش رنگ زدن دیوار سوال یا ابهامی دارید با شرکت رویال پینت تماس حاصل فرمایید زیرا این شرکت بیش از ۱۰ سال است در حوزه نقاشی ساختمان فعالیت دارد.

 

نظرات کاربران

مشاوره