روانشناسی رنگ ها

روانشانسی رنگ
دسته : مقالات

معمولا به احساسی که رنگ‌ها در افراد ایجاد می‌کنند، روانشناسی رنگ‌ها یا Color Psychology گفته می‌شود. به عنوان مثال طبق روانشناسی رنگ‌های گرم، انرژی افراد با دیدن این دسته از رنگ‌ها افزایش پیدا می‌کند. در مقابل آن، دیدن رنگ‌های سرد می‌تواند، انرژی افراد را کاهش دهد. به همین منظور افراد هنگام انتخاب رنگ دیوار یا کاغذ دیواری برای منزل و محل کار خود، باید به مسئله روانشناسی رنگ‌ها توجه داشته باشند و برای هر قسمت از  دکوراسیون داخلی یک رنگ مناسب انتخاب کنند.

با توجه به این که اکثر افراد درباره مسئله روانشناسی رنگ‌ها اطلاعات محدودی دارند، در این مقاله سایت رویال پینت، تصمیم داریم تا روانشناسی انواع رنگ را بررسی کنیم.

 

برای سفارش خدمات نقاشی ساختمان در کرج و تهران می توانید با تیم رویال پینت در ارتباط باشید

 

روانشناسی رنگ‌های گرم

مشخصه اصلی رنگ‌های گرم این است که هیجان، شادی و امید را در افراد زنده می‌کنند و باعث تحریک اشتهای فرد می‌شوند. به همین منظور در اتاق بازی کودکان، سالن غذا خوری، سالن ورزشی و … معمولا از رنگ‌های گرم استفاده می‌شود.

موارد زیر جزو پرطرفدارترین رنگ‌های گرم هستند و نگاه کردن به هر کدام باعث ایجاد یک احساس منحصربفرد در افراد خواهد شد.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز قدرت، اشتیاق و هیجان افراد را بالا می‌برد و گردش خون و میزان تنفس را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، معمولا پس از دیدن رنگ قرمز انرژی افراد بیشتر می‌شود.

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد معمولا حس شادی، خوشبختی، مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی را به افراد انتقال می‌دهد. همچنین قادر است که سطح انرژی ذهن و بدن را بالا ببرد و احساس کسلی و خواب آلودگی را از افراد دور کند.

 

بیشتر بخوانید: کدام رنگ ها به هم می آیند

 

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به وجود می‌آید، در نتیجه خواص هر دو رنگ در آن وجود دارد و باعث افزایش انرژی و شادی در افراد می‌شود. در واقع باید گفت که دیدن این رنگ، احساس جوانی و شادابی را افراد زنده می‌کند.

روانشناسی رنگ زرشکی

رنگ زرشکی حس قدرت و اقتدار افراد را بالا می‌برد و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. به همین دلیل معمولا برای دیوارهای اتاق‌های مدیریتی از رنگ یا کاغذ دیواری زرشکی استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ خردلی

روانشناسی رنگ خردلی شبیه به روانشناسی رنگ زرد است زیرا این دو رنگ در یک طیف قرار دادند. رنگ خردلی نیز مانند رنگ زرد باعث افزایش انرژی، مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی در افراد می‌شود و بی حالی را کاهش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ برای نقاشی پذیرایی

 

روانشناسی رنگ‌های سرد

خاصیت رنگ‌های سرد این است که حس امنیت، آرامش و سکون را به فرد القا می‌کنند. در نتیجه رنگ‌های سرد بهترین رنگ برای اتاق خواب هستند زیرا فرد با دیدن این رنگ‌ها می‌تواند خواب آرامی را تجربه کنند.

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی از نظر قاعده روانشناسی رنگ‌ها، نقطه مقابل رنگ قرمز است و القا کننده آرامش و اعتماد است. یعنی به جرات می‌توان گفت که ضربان قلب افراد پس از دیدن رنگ آبی کاهش پیدا می‌کند.

روانشناسی رنگ آبی فیروزه‌ای

بر اساس روانشناسی رنگ فیروزه‌ای، این رنگ می‌تواند آرامش، لطافت و پاکی را به افراد منتقل کند. پس باید گفت که رنگ آبی فیروزه‌ای یکی از بهترین رنگ‌ها برای دکوراسیون اتاق خواب به شمار می‌رود.

روانشناسی رنگ طوسی

در ترکیبات رنگ طوسی معمولا مقداری رنگ آبی وجود دارد، به همین منظور رنگ طوسی یک رنگ سرد به حساب می‌آید. در نتیجه خواص رنگ‌های سرد را در خود دارد و احساس آرامش را به افراد منتقل می‌نماید.

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز یکی از رنگ‌های محبوب به حساب می‌آید و انواع مختلفی دارد. در رابطه با روانشناسی رنگ سبز می‌توان گفت که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند که تماشای این رنگ باعث آرام شدن عضلات بدن می‌شود و به درمان افسردگی کمک می‌کند.

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش از ترکیب کردن دو رنگ اصلی قرمز و آبی به وجود می‌آید پس این رنگ می‌تواند خواص هر دو رنگ را در خود داشته باشد. یعنی در کنار این که قدرت فرد را بالا می‌برد، به او احساس آرامش هم می‌دهد. به همین منظور، بسیاری از کارشنان حوزه دکوراسیون داخلی معتقدند که روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب این که به فرد حس آرامش و ثبات را منتقل می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه ترکیب زنگ ها

 

روانشناسی رنگ‌های خنثی

رنگ خنثی به رنگی گفته می‌شود که در دایره یا جدول طیف‌های رنگی وجود ندارد و از ترکیب کردن دو یا چند رنگ مختلف به وجود می‌آید. ویژگی اصلی رنگ‌های خنثی این است که به راحتی با سایر رنگ‌ها هماهنگ می‌شوند. رنگ‌های خنثی هم مانند رنگ‌های گرم و سرد به افراد احساسات گوناگونی را منتقل می‌کنند که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداختیم.

روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی احساساتی نظیر قدرت، شجاعت و جسارت را در افراد بالا می‌برد و به افزایش اعتماد به نفس افراد هم کمک می‌کند. استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی باعث می‌شود که محیط داخلی ساختمان جذاب و خاص به نظر برسد.

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید از جمله رنگ‌هایی است که آرامش، پاکیزگی و طراوت را به افراد القا می‌کند. همچنین استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان، باعث می‌شود که افراد تمرکز بالاتری داشته باشند.

روانشناسی رنگ خاکستری

رنگ خاکستری طیف‌های گوناگونی دارد معمولا رنگ خاکستری روشن حس آرامش و سکوت را به فرد انتقال می‌دهد و رنگ خاکستری تیره افسردگی و اندوه را القا می‌نماید. به همین دلیل از رنگ خاکستری نباید به طور مطلق در دکوراسیون داخلی استفاده کرد، بلکه با یک رنگ خنثی دیگر یا رنگ‌های سرد و گرم ترکیب شود.

 

خدمات ساختمانی از جمله نصب کاغذ دیواری در تهران با تیم تخصصی رویال پینت

 

روانشناسی رنگ کرم

رنگ کرم یکی از بهترین رنگ‌ها برای دیوار به حساب می‌آید زیرا به آسانی با سایر طیف‌های رنگی ترکیب می‌شود و هارمونی جذابی را ایجاد می‌کند. همچنین القا کننده آرامش و سکون است و اضطراب و استرس را در افراد کاهش می‌دهد.

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای از ترکیب رنگ قرمز، زرد و سیاه یا قرمز، زرد و آبی ساخته می‌شود پس قطعا مانند سایر رنگ‌های ترکیبی، خواص رنگ‌های سازنده خود را دارد. این رنگ در کنار این که به افراد قدرت می‌دهد، باعث آرام شدن آن‌ها هم می‌شود.

روانشناسی رنگ‌های پرطرفدار

تاکنون درباره روانشناسی رنگ‌های گرم، سرد و خنثی صبح کردیم. حال در این قسمت از مقاله قصد داریم تا درباره خواص چند رنگ پرطرفدار که افراد برای استفاده در دکوراسیون داخلی به آن‌ها علاقه دارند، صحبت کنیم.

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی که اکثر دختران به آن علاقه دارند، احساساتی مثل محبت، مهربانی، بخشش، امید، آرامش و… را در افراد زنده می‌کند.

روانشناسی رنگ سرمه‌ای

رنگ سرمه‌ای ترکیبی از رنگ آبی و مشکی است، در نتیجه احساساتی مثل قدرت، شجاعت ، آرامش و اعتماد را در افراد افزایش می‌دهد.

روانشناسی رنگ طلایی

رنگ طلایی معمولا نماد ثروت و سخاوت است و مشاهده این رنگ باعث افزایش قدرت و اعتماد به نفس در افراد می‌شود.

روانشناسی رنگ ارغوانی

بسیاری از کارشنان حوزه روانشناسی رنگ‌ها معتقدند که رنگ ارغوانی می‌تواند قدرت تفکر و درک فرد را بالا ببرد و توانایی‌های روانی او را افزایش دهد.

روانشناسی رنگ سرخابی

رنگ سرخابی معمولا القا کننده شفقت و مهربانی است و میزان عزت نفس را در افراد بالا می‌برد.

روانشناسی رنگ یاسی

رواتشناسی رنگ یاسی کمی به رنگ بنفش شبیه است و حس قدرت و آرامش را به فرق القا می‌نماید.

 

اجرای خدمات کنیتکس دیوار در تهران با تیم تخصصی رویال پینت

 

 کلام آخر

رنگ‌ها ویژگی‌های جذاب و خاصی دارند و می‌توانند واکنش‌های فیزیولوژیکی بدن را تحت تاثیر قرار بدهند یا یکسری احساسات را در افراد بالا ببرند یا پایین بیاورند. به عنوان مثال رنگ‌های سرد که شامل رنگ آبی، سبز، بنفش و… می‌شوند، ضربات قلب را کاهش می‌دهند و باعث پایین آمدن حس استرس و اضطراب در افراد می‌شوند.

در نتیجه باید گفت که انتخاب رنگ دیوارهای دکوراسیون داخلی یک ساختمان اهمیت ویژه‌ای دارد و افراد هنگام انتخاب رنگ باید خواص آن را در نظر بگیرند.

چنانچه درباره روانشناسی رنگ‌ها، سوال یا ابهامی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی شرکت رویال پینت تماس بگیرید. چون کارشناسان این مجموعه، به مسئله Color Psychology کاملا مسلط هستند و با توجه به شرایط و روحیات که دارید، بهترین رنگ را برای بخش‌های مختلف ساختمان به شما پیشنهاد می‌دهند.

نظرات کاربران

مشاوره