نحوه پاک کردن رنگ بلکا و اجرای رنگ روی بلکا

پاک کردن رنگ بلکا
دسته : آموزش نقاشی ساختمان
مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه

معمولا برای کسانی که از رنگ بلکا برای پوشش دادن دیوارهای ساختمان خود استفاده کرده‌اند یا قرار است که در آینده از این مدل رنگ استفاده کنند، پرسش‌هایی نظیر موارد زیر پیش می‌آید:

  • چگونه رنگ بلکا را پاک کنیم؟
  • نحوه کندن رنگ بلکا از دیوار چگونه است؟
  • آیا روی بلکا میشه رنگ زد؟
  • چگونه بلکا را رنگ کنیم؟
  • اجرای رنگ پلاستیک روی بلکا چگونه انجام می‌شود؟
  • آیا روی بلکا میشه کاغذ دیواری زد؟

از آنجایی که روزانه افراد زیادی این مدل سوالات را از کارشناسان تیم رویال پینت می‌پرسند، در ادامه این مقاله تصمیم گرفتیم تا درباره موضوعاتی مثل نحوه کندن رنگ بلکا از دیوار، اجرای بلکا روی بلکا و رنگ کردن روی بلکا صحبت کنیم.

 

انواع خدمات ساختمانی از جمله خدمات نقاشی ساختمان در تهران با تیم رویال پینت

 

پاک کردن و اجرای رنگ روی بلکا

چگونه رنگ بلکا را پاک کنیم؟

همانطور که در مطلب رنگ بلکا چیست توضیح داده ایم، رنگ بلکا یک نوع دیوار پوش است که از ترکیب الیاف طبیعی پنبه سلولز، رزین سلولوزی و سنگ‌های تزئینی ساخته می‌شود. این نوع پوشش قیمت مناسبی دارد، در برابر گرما و سرما عایق بوده و قابل ترمیم است. اما با وجود این قبیل مزایا، برخی افراد پس از مدتی تصمیم می‌گیرند که رنگ بلکا را از روی دیوارها پاک کنند و از یک نوع رنگ یا پوشش دیگر برای دیوارها استفاده کنند.

معمولا برای کندن رنگ بلکا از دیوار می‌توان از چند روش زیر استفاده کرد:

کندن رنگ بلکا از دیوار با دستگاه رطوبت ساز

اولین راه حل برای کندن رنگ بلکا از دیوار استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت ساز است. در واقع رطوبت ایجاد شده توسط دستگاه رطوبت ساز باعث نرم شدن رنگ بلکا خواهد شد. پس از آن که پوشش روی دیوار به واسطه بخار آب نرم شد، به کمک یک کاردک می‌توان رنگ بلکا را از روی دیوار جدا نمود.

کندن رنگ بلکا از دیوار با اسپری کردن آب

اسپری کردن آب روی سطح دیوار، راه حل دیگری است که برای کندن رنگ بلکا از دیوار وجود دارد. برای این روش فقط کافی است آب از طریق آب پاش روی دیوار اسپری شود تا پوشش خیس گردد. معمولا رنگ بلکا در ساختار خود الیاف طبیعی پنبه سلولز دارد، به همین دلیل آب باعث می‌شود که ساختار آن نرم شود و پوشش راحتتر از روی دیوار جدا گردد.

کندن رنگ بلکا از دیوار با غلطک

در این روش به جای اسپری می‌توان از غلطک استفاده کرد و سطح دیوار از طریق غلطک رنگ خیس نمود تا پوشش بلکا نرم شود. سپس مانند دو روش قبلی با یک کاردک می‌توان پوشش بلکا را از روی دیوار جدا کرد.

کندن رنگ بلکا از دیوار با چکش

راه دیگری که برای جدا کردن و کندن بلکا از دیوار وجود دارد این است که با استفاده از یک چکش، رنگ بلکا شکسته و تکه تکه شود.

کندن رنگ بلکا از دیوار با روغن ها و محبوب های مخصوص

برای جدا کردن رنگ بلکا یک سری مواد شیمیایی مانند روغن تخریب کننده یا محلول‌های حل کننده وجود دارد که به کمک آن‌ها، رنگ بلکا به سادگی از روی سطح دیوار کنده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: انواع رنگ های ساختمانی جدید

 

چند نکته مهم درباره کندن رنگ بلکا از دیوار

پاک کردن بلکا با خیس کردن آن
  1. معمولا پس از رطوبت دهی یا اسپری کردن آب، رنگ بلکا نرم می‌شود،  نرم یا شل شدن رنگ بلکا کمی طول می‌کشد. به همین دلیل کندن رنگ بلکا از دیوار کمی زمانبر است و برای جدا کردن بلکا باید کمی صبر و حوصله به خرج داد.
  2. دمای محیط باید متعادل باشد زیرا گرم یا سرد بودن بیش از حد دمای محیط باعث می‌شود که بلکا به خوبی از روی دیوار جدا نشود.
  3. در صورتی که سطح زیرین بلکا از جنس گچ باشد، کندن بلکا از روی دیوار باید به آرامی و با احتیاط صورت بگیرد. چون محکم کندن بلکا، سبب کنده شدن گچ دیوار خواهد شد.

چگونه روی بلکا رنگ بزنیم؟

از آنجایی که سوال بیشتر افراد این است آیا روی بلکا میشه رنگ زد؟ پیش از توضیح درباره اجرای رنگ روی بلکا باید گفت که بله روی بلکا میشه رنگ زد. معمولا برای رنگ زدن روی بلکا از رنگ‌هایی مانند رنگ‌های پلاستیک، روغنی، آکریلیک یا لاتکس می‌توان استفاده کرد. برای اجرای رنگ روی بلکا لازم است که مراحل و اقدامات زیر انجام شود تا نتیجه کار رضایت بخش باشد.

اجرای رنگ پلاستیک روی بلکا

برای اجرای رنگ پلاستیک روی بلکا باید اقدامات زیر اجرا گردد:

  • ابتدا باید گرد و غبار یا هر نوع لکی که روی سطح دیوار وجود دارد به خوبی پاک شود.
  • اگر فرورفتگی یا برآمدگی روی دیوار وجود دارد باید رفع شود تا رنگ به خوبی روی سطح را بپوشاند.
  • انتخاب یک رنگ باکیفیت و مرغوب از دیگر مواردی است که هنگام اجرای رنگ پلاستیک روی بلکا باید به آن توجه کرد.
  • استفاده از قلمو با غلطک مناسب از جمله نکات مهم در رابطه با اجرای رنگ پلاستیک روی بلکا محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: انواع رنگ مولتی کالر

 

اجرای رنگ روغنی و آکرلیک روی بلکا

مراحل و اقدامات اجرای رنگ روغنی روی بلکا مانند مراحل اجرای رنگ پلاستیک روی بلکا است و تمامی مواردی که برای رنگ پلاستیک گفته شد، باید برای رنگ روغنی و رنگ آکرلیک هم انجام شود.

اجرای بلکا روی بلکا

علاوه بر رنگ‌های پلاستیک، روغنی و آکرلیک امکان اجرای بلکا روی بلکا هم وجود دارد. برای اجرای بلکا روی بلکا تنها کافی است که 3 مرحله زیر اجرا شود:

  1. سطح مورد نظر باید کاملا صاف و تمیز باشد. پس اولین مرحله این است که هر نوع کثیفی یا ناهمواری که روی سطح دیوار وجود دارد، از بین برود.
  2. تهیه و آماده کردن رنگ بلکا طبق دستورالعمل مناسب از دیگر نکات مهم و ضروری است که هنگام اجرای بلکا روی بلکا باید انجام شود.
  3. اجرای بلکا با ابزاری که مثل تیغه یا برش مخصوص که مناسب اجرای بلکا است از دیگر ندارد مهمی است که حین اجرای بلکا باید به آن دقت کرد. چون استفاده از ابزار نامناسب باعث می‌شود که رنگ بلکا به طور یکنواخت در تمام قسمت‌ها پخش نشود.

روی بلکا میشه کاغذ دیواری زد؟

امکان نصب کاغذ دیواری روی رنگ بلکا وجود دارد، فقط لازم است که برای نصب کردن کاغذ دیواری، موارد زیر را رعایت کرد تا نتیجه کار رضایت بخش باشد:

  1. پیش از نصب کاغذ دیواری لازم است که زیرسازی دیوار با دقت انجام شود و اگر روی سطح دیوار ناهمواری وجود دارد، برطرف گردد. چون اگر سطح دیوار صاف نباشد، کاغذ به خوبی روی سطح دیوار نمی‌چسبد.
  2. جنس کاغذ دیواری باید طوری باشد که قابلیت چسبیدن روی رنگ بلکا را داشته باشد.
  3. استفاده از چسب مخصوص با کاغذ دیواری و رنگ بلکا سازگاری داشته باشد، جزو مواردی است که هنگام چسباندن کاغذ دیواری روی بلکا باید رعایت شود.
  4. چسباندن کاغذ دیواری با ابزارهای مخصوص از جمله نکات مهم چسباندن کاغذ دیواری روی بلکا به شمار می‌رود.
  5. نصب کاغذ دیواری روی بلکا به تکنیک‌های ویژه‌ای نیاز دارد. پس چسباندن کاغذ دیواری توسط یک فرد متخصص و ماهر انجام شود زیرا اگر نصاب مهارت کافی را نداشته باشد، نتیجه کار رضایت بخش نخواهد بود.

خدمات نصب کاغذ دیواری در تهران و کرج در رویال پینت با بهترین متخصص ها

کلام آخر

از آنجایی که برخی افراد پس از مدتی تصمیم می‌گیرند که رنگ بلکا را از دیوارهای خانه یا محل کار خود پاک کنند یا روی آن رنگ بزنند یا کاغذ دیواری بچسبانند؛ در این مقاله از رویال پینت درباره موضوعاتی همچون راه حل‌های کندن رنگ بلکا از دیوار، نکات مهم پاک کردن رنگ بلکا، اجرای رنگ پلاستیک روی بلکا، نکات مهم نصب کاغذ دیواری رو بلکا صحبت کردیم.

چنانچه قصد پاک کردن رنگ بلکا را از روی دیوارهای ساختمان خود دارید با تصمیم دارید روی رنگ بلکا رنگ بزنید بت کاغذ دیواری بچسبانید؛ تیم متخصص و کاربلد رویال پینت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. جهت دریافت انواع خدمات ساختمانی فقط کافی است که با این شرکت تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

مشاوره