رنگ اکریلیک چیست؛ مزایا و معایب نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک

رنگ اکریلیک
دسته : آموزش نقاشی ساختمان
مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه

رنگ اکرلیک جزو پرطرفدارترین نوع رنگ ساختمانی است که به دلیل ویژگی‌های ضد بو و زود خشک شدن، جزو انتخاب‌های اکثر افراد قرار می گیرد. اگر شما هم تمایل به دانستن مزایا و معایب رنگ اکرلیک و انواع رنگ اکرلیک هستید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

خدمات نقاشی ساختمان در تهران با نقاشان حرفه ای در رویال پینت

رنگ اکرلیک چیست؟

رنگ اکریلیک ساختمان برای اولین بار در سال 1934 به ثبت رسیده است. این رنگ در گذشته ترکیبات سمی جیوه داشت؛ از همین رو هیچ کس برای نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک اقدام نمیکرد. اما از سال 2005 به بعد، فرمولاسیون رنگ اکرلیک تحول زیادی پیدا کرده است؛ به طوری که در حال حاضر جایگزین مناسبی برای رنگ پلاستیک و رنگ روغنی است.

به طور کلی رنگ اکرلیک جزو آن دسته رنگ‌های شیمیایی است که از رنگدانه‌های معلق در امولسیون پلیمری اکرلیک، نرم کننده، روغن‌های سیلیکون، کف‌زدا، تثبیت‌کننده و صابون‌های فلزی تشکیل می‌شود. امروزه رنگ اکرلیک ساختمانی به عنوان پرطرفدارترین رنگ‌ها برای نقاشی ساختمان به شمار می‌رود. این نوع رنگ ظاهر بسیار جذابی دارد و زیبایی فوق‌العاده‌ای را برای نمای داخلی و حتی خارجی ساختمان ایجاد می‌کند. البته توجه داشته باشید که با وجود قابلیت استفاده برای داخل و خارج خانه، باز هم نمی‌توانید از رنگ اکرلیک برای همه قسمت‌های ساختمان استفاده کنید.

C:\Users\gh\Desktop\P310X207_799699831327.jpg

ویژگی‌های رنگ اکرلیک ساختمان

نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک یکی از زیباترین رنگ‌های جدید ساختمان است که در حال حاضر طرفداران زیادی در بین مردم دارد. قطعا برای شما این سوال پیش می‌آید که ویژگی‌های منحصر به فرد رنگ اکرلیک چیست؟ در ادامه خصوصیات این رنگ زیبا را شرح می‌دهیم:

1.قابلیت تولید با آب و حلال

در فرمولاسیون بسیاری از رنگ‌های ساختمانی، از آب استفاده شده است که سبب کمتر شدن بوی رنگ می‌شود. از طرفی برخی از رنگ‌های دیگر، در ساختار خود از مشتقات نفتی استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها دوستدار محیط‌زیست نیستند و بوی زیادی دارند؛ اما در عوض به سرعت خشک می‌شوند. حالا ویژگی‌های جالب این رنگ این است که حلال رنگ اکرلیک، بر پایه هر دو نوع آب و حلال نفتی تولید می‌شود.

2. انعطاف‌پذیری بالا

رنگ اکرلیک به شدت انعطاف‌پذیر است و روی تمامی سطوح ناهموار از جمله دیوار سیمانی، گچی، صفحات کناف و دیگر سطح‌ها به خوبی قرار می‌گیرند.

3. قابلیت خشک شدن سریع

بهترین ویژگی نقاشی با رنگ اکرلیک، خشک شدن سریع آن است. اجرای رنگ اکرلیک سبب ایجاد پوشش ضد رطوبت می‌شود و به دلیل ساختار فوق‌العاده‌اش به سرعت خشک می‌شود.

4. شسشتو آسان

شما می‌توانید رنگ اکرلیک ساختمانی را به آسانی و بدون خراب شدن، شستشو دهید. توجه کنید که بهترین زمان برای شستشو این رنگ ، یک تا دو هفته پس از اجرای رنگ اکرلیک است.

5. مقاومت در برابر اشعه خورشید و دیگر اشعه‌های مضر

نقشی ساختمان با رنگ اکرلیک مانع از آسیب اشعه‌های مضر به محیط داخلی خانه و رنگ دیوار می‌شود؛ بنابراین نقاشی با رنگ اکرلیک، عمر زیبایی خانه را بیش‌تر از قبل می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مزایا و معایب رنگ پلاستیک

مزایا و معایب رنگ اکریلیک برای نقاشی فضا

در قسمت قبلی با ذکر ویژگی‌های رنگ اکرلیک ساختمانی، برخی از مزایای آن را نام بردیم. حال برخی دیگر از مزایا و معایب رنگ اکرلیک و نقاشی با رنگ اکرلیک را به صور مختصر شرح می‌دهیم:

مزایای نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک دیوار

  • اجرای رنگ اکرلیک بسیار آسان است.
  • غلظت رنگ اکرلیک زیاد است؛ اما با حل شدن در آب و بدون نیاز به حلال‌های نفتی، غلظت رنگ اکرلیک کم می‌شود.
  • قدرت پوشانندگی رنگ اکرلیک فوق‌العاده است.
  • رنگ اکرلیک بدون بو و حساسیت است.
  • خواص ضد باکتری و ضد کپک دارد.

معایب رنگ اکرلیک

  • براقی کمتری نسبت به دیگر رنگ‌ها دارد.
  • ممکن است که رد قلمو و لکه از خود به جای بگذارد.
  • پس از اجرای رنگ اکرلیک دیوار، رنگ آن کمی تیره‌تر می‌شود.
  • همه رنگ‌ها قابلیت شستشو 100 درصدی را ندارند.
C:\Users\gh\Desktop\قیمت+رنگ+روغنی.jpg

انواع رنگ ساختمانی اکریلیک از نظر ظاهر

رنگ اکرلیک ساختمانی در حال حاضر به سه نوع مات، براق و نیمه براق تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی هر کدام م‌پردازیم:

1.رنگ اکرلیک مات

رنگ اکرلیک مات بر پایه رزین‌های اکرلیک ساخته می‌شود که با پوشش‌دهی مقاوم، به راحتی اجرا می‌شود. رنگ اکرلیک مات بر پایه آب ساخته شده است و برای پوشش دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شود. این نوع رنگ، چسبندگی خوبی دارند و بسیار اقتصادی هستند؛ اما به دلیل مات بودن، پس از شسشتو خیلی تمیز به نظر نمی‌رسند. هم‌چنین گرد و غبار بیش‌تری در بین ذرات آن‌ها قرار می‌گیرد.

2. رنگ اکرلیک نیمه براق

یکی از جایگزین‌های مناسب برای نقاشی ساختمان با رنگ روغن، رنگ اکرلیک نیمه براق است. این نوع رنگ، درخشش مناسبی دارند و ماندگاری آن‌ها قابل قبول است. رنگ اکرلیک نیمه براق مقاوم در برابر آب هستند و نواقص دیوار را کمتر نشان می‌دهند. نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک نیمه براق، محیط را گرم‌تر نشان می‌دهد. هم‌چنین در نمای ساختمان، دیوار سالن و سقف استفاده می‌شود و در برابر ترک‌خوردگی، از خود مقاومت نشان می‌دهد. در مقابل رنگ نیمه براق، سخت‌تر شسته می‌شوند و درخشش کمتری نسبت به رنگ روغن دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با رنگ روغن مناسب نقاشی ساختمان

3. رنگ آکرلیک براق

اکثر رنگ‌های استفاده شده در نمای ساختمان، در دسته رنگ اکرلیک براق قرار می‌گیرد. رنگ اکرلیک براق درخشندگی فوق‌العاده ای دارند و به همین جهت، در نمای ساختمان استفاده می‌شوند. رنگ اکرلیک براق در برابر خورشید و آب، مقاومت و ماندگاری بی‌نظیری دارند؛ اما نقوص و برجستگی‌های دیوار را زیاد نشان می‌دهند.

C:\Users\gh\Desktop\Plastic-emulsion-paint.jpg

انواع رنگ اکریلیک از نظر ساختار شیمیایی

رنگ‌های اکرلیک از موارد شیمیایی مختلف ساخته شده‌اند. هر کدام از این رنگ‌ها باید برای جای مخصوص به خود استفاده شود. مهم‌ترین انواع رنگ اکرلیک به شرح زیر است:

1.رنگ‌های رقیق شونده

2.رنگ‌های پراکنده آبی (امولسیونی )

3. رنگ‌های پراکنده کلوئیدی (لاتکسی )

1.رنگ‌های رقیق شونده

اصولا رنگ‌های رقیق شونده با آب، حاوی رزین‌هایی با قابلیت نامحلولی در آب است که با آب رقیق می‌شوند. در گروه رنگ‌های رقیق شونده، انواع رنگ‌های (آلکیدی) ، اکریلیک، اپوکسی آستر، آلکید پورتان و پورتان قرار می‌گیرند. ویسکوزیته این رنگ‌ها مسقیما به نسبت جلا موجود در رنگ ارتباط دارد.

2. رنگ پراکنده آبی یا امولسیون

این رنگ یکی از متداول‌ترین رنگ‌های ساختمانی محسوب می‌گردد. از این گروه می‌توان رنگ‌های اپوکسی دو جزیی پایه آبی، الکید آمولسیونی، اکریلیک، اپوکسی فنولیک و رنگ‌های نیترو سلولزی امولسیونی را نام ببریم.

خدمات نقاشی ساختمان در کرج با متخصصان رویال پینت

3. رنگ‌های پراکنده کلوئیدی یا لاتکسی

رنگ لاتکسی از سال‌ها قبل در صنعت نقاشی و رنگ‌آمیزی ساختمان استفاده می‌شود. انواع رنگ‌های این گروه شامل رنگ‌های اکریلیک لاتکسی، استایرن – اکریلیک لاتکسی و استایرن – بوتادین لاتکسی است.

آیا رنگ اکرلیک روی چوب کاربرد دارد؟

رنگ اکرلیک روی چوب، پوشش‌دهی فوق‌العاده‌ای دارد. شما می‌توانید انواع سطوح چوبی از جمله مبلمان و تخته‌های چوبی را با استفاده از رنگ اکرلیک روی چوب رنگ‌آمیزی کنید. این رنگ برای سطوح مرطوب در آشپزخانه گزینه مناسبی است.

C:\Users\gh\Desktop\رنگ-کردن-وسایل-چوبی-min.jpg

آیا امکان اجرای رنگ اکرلیک روی رنگ روغن وجود دارد؟

اکثر شما دیوارهای خانه خود را با استفاده از رنگ روغنی، نقاشی کرده‌اید؛ بنابراین حتما این سوال برای شما پیش می‌آید که آیا رنگ اکرلیک روی رنگ روغنی قرار می‌گیرد؟ در پاسخ باید بگوییم که یکی از ویژگی‌های مثبت این رنگ، قابلیت اجرا روی رنگ روغن است. البته توجه داشته باشید که نقاشی با رنگ اکرلیک به تنهایی، بهتر از اجرای رنگ اکرلیک روی رنگ روغن است.

قیمت نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک چگونه است؟

به طور کلی قیمت رنگ اکرلیک دیوار، با توجه به مقدار رنگ مورد نیاز برای نقاشی با رنگ اکرلیک تعیین می‌شود. قیمت نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک، قطعا نسبت به نقاشی با رنگ‌های سنتی بیش‌تر است؛ چرا که برای رنگ‌آموزی این رنگ، تخصص نیاز است. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت نقاشی ساختمان با رنگ اکریلک، به وب‌سایت رویال پینت مراجعه کنید.

C:\Users\gh\Desktop\images.jpg

جان کلام

امروزه با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم از رنگ اکرلیک، تعداد نقاش‌های ساختمانی این رنگ، روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود. اما توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید رنگ اکرلیک دیوار شما تمیز و بدون عیب و نقص باشد، باید در انتخاب تیم اجرایی رنگ اکرلیک دقت کنید. مجموعه رویال پینت یکی از بهترین تیم‌ها برای اجرای رنگ اکرلیک ساختمانی است که تمامی انتظارات شما را از رنگ اکرلیک برطرف می‌کند. رویال پینت رنگ اکرلیک، تمام توان خود را برای جلب رضایت شما به کار می‌گیرد. شما می‌توانید برای ارتباط با اجرای رنگ اکرلیک رویال پینت، با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران

مشاوره