نحوه پاک کردن رنگ مولتی کالر

سنباده زدن مولتی کالر
دسته : آموزش نقاشی ساختمان
مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه

رنگ مولتی کالر (Multi-color) که با عناوین دیگری مثل رنگ چندگانه یا چند رنگی شناخته می‌شود، نوعی رنگ است که از ترکیب کردن چند نوع رنگ به وجود می‌آید. از آنجایی که این رنگ ترکیبی از چند رنگ مختلف است، پاک کردن رنگ مولتی کالر از روی سطوح و دیوار کمی دشوار و چالش برانگیز خواهد بود. به همین منظور، در ادامه این مقاله تصمیم داریم تا بگوئیم که چگونه رنگ مولتی کالر را پاک کنیم؟ و چند روش برای پاک کردن رنگ مولتی کار را به شما معرفی نماییم.

 

خدمات ساختمانی از جمله نقاشی ساختمان در کرج و تهران با تیم تخصصی رویال پینت

 

 چگونه رنگ مولتی کالر را پاک کنیم؟

رنگ مولتی کالر

رنگ مولتی کالر پوشش دهی خوبی دارد، در برابر آب و رطوبت مقاوم است و باعث زیبایی محیط هم می‌شود. اما با وجود این مزایا، برخی مواقع افراد تصمیم می‌گیرند که نوع پوشش دیوارهای ساختمان خود را از رنگ مولتی کالر به کاغذ دیواری، رنگ روغن یا اکرلیک تغییر دهند.

با توجه به این که سطح دیوار دارای رنگ مولتی کالر صاف و یکدست نیست، لازم است که قبل و نصب کاغذ دیواری یا اعمال رنگ روغنی، رنگ مولتی کالر از روی دیوار به خوبی پاک شود تا سطح آن کاملا صاف یکدست باشد.

 

بیشتر بخوانید: رنگ مولتی کالر چیست؟

 

تمیز کردن دیوار

اولین اقدامی که هنگام پاک کردن رنگ مولتی کالر از روی دیوار باید انجام دهید این است که سطح دیوار را ابتدا با مواد شوینده بشویید و سپس اجازه دهید که دیوار کاملا خشک شود. البته ناگفته نماند که اگر نوع دیوار پیش ساخته است، آن را با مواد شوینده نشویید و فقط با دستمال تمیز گرد و غبار آن را پاک کنید. چون آب و مواد شوینده به بافت دیوارهای پیش ساخته آسیب می‌زنند.

چسب زدن به لبه ها

دور تا دور ناحیه‌ای که قرار است رنگ آن را پاک کنید را با چسب بپوشانید تا پوشش سطحی که قرار نیست رنگ آن پاک شود، آسیب نبیند.

سنباده زدن

سنباده زدن مولتی کالر

همانطور که قبلا هم گفتیم، دیواری که پوشش آن رنگ مولتی کالر است، پر از تاخلل و فرج بوده و صاف و یکدست نیست. به همین دلیل امکان چسباندن کاغذ دیواری یا اعمال رنگ روغنی روی این مدل دیوار وجود ندارد. پس لازم است که قبل از چسباندن کاغذ دیواری یا اعمال رنگ، کلیه ناهمواری‌ها و برجستگی‌های روی سطح دیوار به کمک یک سنباده از بین برود.

برای از بین بردن ناهمواری‌ها و صاف شدن دیوار، ابتدا باید سطح دیوار با سنباده شماره 60، سنباده بزنید. پس از آن، دیوار باید با سنباده 80 تا 100 مجدد سنباده زده شود. در آخر هم باید دیوار را با سنباده شماره 150 تا 200، سنباده بخورد تا کلیه ناهمواری‌های سطح دیوار کاملا برطرف گردد.

استفاده از پاک کننده رنگ

معمولا برای هر نوع رنگی یک نوع پاک کننده وجود دارد. پس اگر می‌خواهید که رنگ روی دیوار زودتر پاک شود، یک مایع پاک کننده رنگ مولتی کالر تهیه نمایید و روی دیوار اسپری نمایید. سپس چند دقیقه صبر کنید و دیوار را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

ترمیم کردن دیوار

بدون شک هنگام انجام مراحل پاک کردن رنگ مولتی کالر، بخشی از دیوار دچار ترک خوردگی شده یا بر روی آن حفره ایجاد می‌شود. در نتیجه، ترمیم دیوار با گچ را پرایمر ساختمانی، یکی از کارهایی است که پس از پاک کردن رنگ مولتی کالر باید حتما انجام دهید.

٤ روش عالی برای پاک کردن رنگ مولتی کالر از روی سطوح

پاک کردن رنگ مولتی کالر

گاهی اوقات سهل انگاری نقاش هنگام رنگ کردن دیوار با رنگ مولتی کالر و نپوشاندن سطوح با کاور، باعث می‌شود که بخشی از رنگ بر روی زمین یا وسایل موجود در محل نقاشی بریزد. برای پاک کردن رنگ مولتی کالر از روی سطوح می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:

پاک کردن رنگ مولتی کالر با محلول شیمیایی

اولین روش برای پاک کردن رنگ مولتی کالر از روی سطوح، استفاده از انواع محلول شیمیایی مثل محلول‌های پاک کننده یا مواد شوینده است. در این روش کافی است که مقداری از محلول مورد نظر را روی یک اسفنج نرم یا دستمال سفید و تمیز بریزید و روی سطح موردنظر بکشید. البته پیش از مصرف مواد شوینده، مطمئن شوید که محلول پاک کننده به سطح موردنظر آسیب نمی‌زند.

 پاک کردن رنگ مولتی کالر با اسپری پاک کننده

برخی از اسپری‌های پاک‌کننده موجود در بازار، قابلیت از بین بردن لکه‌ها و رنگ‌های روی سطوح را دارند. در نتیجه، استفاده از اسپری پاک کننده، روش دیگری بوده که برای پاک کردن رنگ مولتی کالر می‌توانید، به کار ببرید. در این روش، کمی از مواد را روی لکه موردنظر اسپری کنید، سپس آن را با یک دستمال تمیز یا اسفنج نرم تمیز کنید.

 پاک کردن رنگ مولتی کالر با محلول های خانگی

سرکه، آبلیمو، آب اکسیژنه و… معمولا می‌توانند برخی لکه‌ها و رنگ‌های روی سطوح را از بین ببرند. به همین دلیل، برای لکه‌های کوچکی که روی برخی سطوح وجود دارد، می‌توانید از این مواد استفاده نمایید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه رنگ بلکار را از دیوار پاک کنیم؟

 

 کمک گرفتن از نیروهای متخصص

اگر از مواد شوینده استفاده کردید و رنگ‌های روی سطوح پاک نشدند یا احتمال می‌دهید که مواد پاک کننده به سطح موردنظر شما آسیب برساند. برای پاک کردن رنگ مولتی کالر، حتما از افراد متخصص که در حوزه پاک کردن رنگ از روی سطوح مهارت دارند، کمک بگیرید. چون این افراد معمولا با کمک مواد مخصوص و ابزارآلات خاصی که دارند، لکه‌ها و رنگ‌های روی سطوح را پاک می‌کنند.

استفاده از دستمال یا اسفنج نرم و تمیز

برای پاک کردن سطوح حتما از یک دستمال یا اسفنج نرم و تمیز استفاده نمائید. چون اگر دستمال یا اسفنج شما، زیر باشد به بافت سطح آسیب وارد می‌کند. همچنین کثیف بودن دستمال یا اسفنج باعث نفوذ ذرات کثیفی به بافت سطح می‌شود.

شستن و خشک کردن سطح

پس از آن که از محلول‌های پاک کننده یا مواد شوینده کردید، حتما سطح موردنظر را بشویید یا خشک کنید. چون باقی ماندن محلول‌های پاک کننده یا مواد شوینده روی سطح باعث آسیب دیدن آن خواهد شد.

کلام آخر

رنگ مولتی کالر از ترکیب چند رنگ مختلف با هم ساخته می‌شود و پاک کردن آن از روی سطوح و دیوار کمی سخت و زمان بر است. به همین منظور، در این مقاله گفتیم که چگونه رنگ مولتی کالر را پاک کنیم؟ و چند روش برای پاک کردن رنگ مولتی کار را به شما معرفی نمودیم.

چنانچه در رابطه با پاک کردن رنگ مولتی کالر پرسش دارید یا قصد دارید که پوشش دیوارهای ساختمان خود را از مولتی کالر به کاغذ دیواری یا رنگ روغنی تغییر دهید، با شرکت رویال پینت تماس بگیرید. چون تیم پشتیبانی شرکت، همه روزه به سوالات شما پاسخ می‌دهند. همچنین تیم اجرایی شرکت نیز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

نظرات کاربران

مشاوره