تناسب رنگ در دکوراسیون منزل

تناسب رنگ با دکوراسیون منزل
دسته : آموزش نقاشی ساختمان

رعایت تناسب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل باعث می‌شود که انرژی و جذابیت خانه افزایش پیدا کند. همچنین علم روانشناسی این موضوع را ثابت کرده که رنگ‌ها می‌توانند خلق و خو یا احساسات افراد را تغییر دهند. به همین منظور ما در این مقاله تصمیم داریم تا بگوییم که چگونه رنگ مناسب برای دکوراسیون خانه انتخاب کنیم؟ سپس چند ترکیب رنگ در دکوراسیون را پیشنهاد دهیم. پس اگر برای انتخاب بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه تردید دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

 

انواع خدمات ساختمانی از جمله نصب کاغذ دیواری در تهران با تیم تخصصی رویال پینت

 

چگونه رنگ مناسب برای دکوراسیون خانه انتخاب کنیم؟

ترکیب رنگ کرم با رنگ های تیره

برای آن که بتوانید یک رنگ مناسب برای دکوراسیون خانه خود انتخاب کنید لازم است که یکسری اطلاعات را به دست آورید و به چند نکته مختلف توجه نمایید:

شناخت رنگ‌ها

شناخت رنگ‌ها و آشنایی با خواص آن‌ها، از سردرگمی افراد هنگام انتخاب رنگ جلوگیری می‌کند. معمولا رنگ‌ها با توجه به خواصی که دارند به انواع مختلف زیر تقسیم می‌شوند.

  • رنگ‌های گرم: به رنگ‌هایی همچون قرمز، نارنجی و زرد که هیجان و انرژی افراد را بالا می‌برند، رنگ گرم گفته می‌شود.
  • رنگ‌های سرد: رنگ‌هایی همچون آبی، سبز و بنفش که آرامش را به افراد منتقل می‌کنند، رنگ سرد نامیده می‌شوند.
  • رنگ‌های خنثی: رنگ‌هایی مثل سفید، کرم، خاکستری و… رنگ خنثی هستند. این رنگ‌ها در چرخه رنگ وجود ندارند و به راحتی با سایر رنگ‌ها قابل هماهنگ شدن هستند.

 

خدمات نقاشی ساختمان در تهران و کرج با تیم رویال پینت

 

توجه به اندازه و ابعاد خانه

اگر فضای خانه شما کوچک و محدود است، از انتخاب رنگ‌های تیره خودداری کنید. چون رنگ‌های تیره باعث می‌شوند که محیط خانه، کوچک و دلگیر به چشم بیاید. در مقابل آن، استفاده از رنگ‌های روشن مانند سفید، خاکستری، سبز و آبی کمرنگ به بزرگ‌تر دیده شدن دکوراسیون خانه کمک می‌کنند.

توجه به میزان نورگیر بودن خانه

توجه به نورگیر بودن خانه از دیگر نکات مهمی است که هنگام انتخاب رنگ دکوراسیون باید به آن توجه کنید. اگر خانه شما نورگیر خوبی ندارد و تمایل دارید که فضای خانه روشن و پرنور به نظر بیاید، از رنگ‌های روشن و ملایم برای دکوراسیون انتخاب نمایید.

استفاده از رنگ‌های خنثی و ملایم برای کف‌پوش و دیوارها

استفاده از رنگ‌های خنثی و ملایم برای کف‌پوش و دیوارها به شما کمک می‌کند که برای ترکیب رنگ در دکوراسیون انتخاب‌های بیشتری داشته باشید. چون یکی از ویژگی‌های رنگ‌های خنثی و رنگ‌هایی که تناژ ملایم دارند، این است به راحتی با سایر رنگ‌ها هماهنگ (ست) می‌شوند.

توجه به ویژگی‌ها و خواص رنگ‌ها

ترکیبترکیب رنگ نارنجی با رنگ های خنثی رنگ نارنجی با رنگ های خنثی

هر رنگی دارای ویژگی‌ها و خواص منحصربفرد است و احساس خاصی را به افراد منتقل می‌کند. مثلا رنگ‌های گرم و روشن، احساس گرما را به افراد القا می‌کنند یا رنگ‌های سرد و روشن آرامش بخش هستند.

رعایت تعادل بین رنگ‌ها

همانطور که در قسمت بالا هم بیان کردیم، هر رنگی دارای یک ویژگی منحصربفرد است و می‌تواند روی احساسات افراد تاثیر بگذارد. به همین دلیل، هنگام انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون باید تعادل را رعایت نمایید. مثلا زیاده روی در استفاده از رنگ‌های سرد در دکوراسیون منزل، باعث ایجاد کسلی و بی حالی در افراد می‌شود. از سوی دیگر، اگر رنگ تمام لوازم دکوراسیون، جزو رنگ‌های گرم باشد، فرد پس از دیدن دکوراسیون، استرس و فشارخون فرد افزایش پیدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن دیوار رنگ شده

 

3 روش عالی برای ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل

در بخش قبلی مقاله گفتیم که چگونه رنگ مناسب برای دکوراسیون خانه انتخاب کنیم، حال در این بخش 3 روش خاص برای ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به شما کمک کنیم که بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه را انتخاب نمایید.

استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰

قانون ۶۰-۳۰-۱۰ بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه است زیرا در این روش، قاعده تعادل بین رنگ‌ها به خوبی رعایت می‌شود. بر اساس قانون ۶۰-۳۰-۱۰، باید برای ۶۰ درصد از دکوراسیون خانه یک رنگ ملایم یا خنثی را انتخاب کنید، سپس رنگ ۳۰ درصد از لوازم دکوراسیون باید کمی پررنگ‌تر از رنگ غالب باشد. در آخر برای ۱۰ درصد هم یک رنگ شاد یا گرم را انتخاب نمایید.

به عنوان مثال اگر برای رنگ دیوارها، کفپوش و پرده رنگ خاکستری روشن و ملایم را انتخاب کردید، بهتر است که رنگ مبلمان، میز ناهارخوری یا قفسه ظروف نیز خاکستری تیره باشد. همچنین به منظور جلوگیری از ایجاد احساس کسلی و خسته شدن چشم، چند کوسن صورتی یا زرد روی مبل قرار دهید و یک گلدان متناسب با رنگ کوسن روی میز میل قرار دهید.

ترکیب کردن رنگ‌های گرم و سرد با هم

ترکیب رنگ سفید با سایر رنگ ها

فرض کنید وارد یک خانه می‌شوید که رنگ تمام دیوارها و وسایل آن قرمز است. چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ بدون شک پس از گذشت چند دقیقه، ضربان قلب شما افزایش پیدا می‌کند و دچار استرس می‌شوید زیرا خاصیت رنگ قرمز این است که هیجان را در افراد بالا می‌برد. از سوی دیگر تصور کنید که وارد خانه‌ای شده‌اید که رنگ دکوراسیون آن، آبی روشن است. بدون شک پس از چند دقیقه احساس کسلی و بی حالی می‌کنید چون رنگ آبی روشن، باعث کاهش ضربان قلب می‌شود.

با توجه به مثال بالا، باید گفت که بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه، ترکیب رنگ‌های سرد با رنگ‌های گرم است. معمولا قانون ۶۰-۳۰-۱۰ بهترین روش برای ترکیب کردن رنگ‌های سرد در کنار رنگ‌های گرم به شمار می‌رود.

استفاده از رنگ‌های مکمل برای ترکیب رنگ در دکوراسیون

ترکیب رنگ‌های مکمل با یکدیگر، باعث به وجود آمدن یک هارمونی جذاب می‌شود. پس یکی از روش‌های ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل که به شما پیشنهاد می‌دهیم، استفاده از رنگ‌های مکمل در ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل است.

از آنجایی که احتمال دادیم شاید شما رنگ‌های مکمل را نشناسید، در ادامه به تعریف این جوف رنگ‌ها پرداختیم.

تعریف رنگ‌های مکمل

چرخه رنگی از سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی تشکیل شده است که ترکیب دو به دو هر کدام از رنگ‌های اصلی باعث به وجود آمدن یک رنگ جدید می‌شود. مثلا ترکیب رنگ زرد و قرمز نارنجی است و رنگ نارنجی مکمل رنگ آبی به شمار می‌رود زیرا در چرخه رنگ، نارنجی و آبی مقابل هم قرار می‌گیرند یا از ترکیب رنگ آبی و قرمز، رنگ بنفش ساخته می‌شود و مکمل آن رنگ زرد است. همچنین رنگ سبز مکمل رنگ قرمز محسوب می‌شود زیرا این رنگ جذاب از ترکیب، آبی و سبز به وجود می‌آید.

 

بیشتر بخوانید: رنگ های ترند 2024 برای نقاشی پذیرایی خانه

 

بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه

پس از بررسی نکات مهم انتخاب رنگ و معرفی چند روش برای ترکیب رنگ در دکوراسیون، در نظر داریم تا چند نمونه ترکیب رنگ در دکوراسیون را به شما پیشنهاد دهیم و ویژگی هر کدام را نام ببریم. معمولا این ترکیب رنگ‌ها جزو پرطرفدارترین ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل محسوب می‌شوند.

  1. ترکیب کردن رنگ گرم با رنگ قهوه‌ای: یک ترکیب زیبا و بسیار جذاب
  2. ترکیب کردن رنگ طوسی با رنگ صورتی: یک ترکیب زیبا و چشم نواز
  3. ترکیب کردن رنگ آبی با رنگ سفید: یک ترکیب شیک و خاص
  4. ترکیب کردن رنگ طوسی با رنگ نارنجی: یک ترکیب شاد و پرانرژی
  5. ترکیب کردن رنگ سفید با رنگ سبز: یک ترکیب باشکوه و ویژه
  6. ترکیب کردن رنگ مشکی با رنگ طوسی: یک ترکیب به روز و مینیمال
  7. ترکیب کردن رنگ آبی با رنگ طوسی: یک ترکیب آرام و دل نواز
  8. ترکیب رنگ طلایی با رنگ سبز: یک ترکیب مجلل و منحصربفرد

گروه رویال با داشتن چندین سال سابقه در امر نقاشی ساختمان می تواند در جهت تعیین رنگ مناسب برای دکوراسیون منزل  و نقاشی ساختمان تان به شما مشاوره های لازم را ارائه دهد لذا اگر به دنبال خلق یک دکوراسیون بسیار زیبا در منزل تان هستید می توانید همین الان با مشاورین ما در گروه رویال در تماس باشید .

نظرات کاربران

مشاوره