رنگ کنیتکس چیست؛ مزایا و معایب کنیتکس

کنیتکس چیست
دسته : آموزش نقاشی ساختمان

رنگ کنیتکس ساختمان یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی است که برای پوشش دادن سطح نما یا دیوارهای بخش داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رنگ از ویژگی‌های منحصربفردی برخوردار است مثلا سرعت اجرای آن بالا بوده و قیمت مناسبی دارد.

به طور کلی باید گفت که اگر قصد ایجاد یک تغییر و تحول اساسی در ساختمان خود را دارید، به شما رنگ کنیتکس را پیشنهاد می‌دهیم. چنانچه درباره این نوع رنگ ساختمانی چیزی نمی‌دانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

استعلام قیمت کنیتکس دیوار در تهران با کنیتکس کاران ماهر در رویال پینت

 

کنیتکس چیست؟

کنیتکس از موادی مثل رزین سنتیک، پرلیت، پنبه نسوز و… تشکیل می‌شود. رنگ‌ کنیتکس بافت نسبتا برجسته و زبری دارد به همین دلیل هنگام دست کشیدن روی رنگ کنیتکس دیوار یک‌سری بر جستگی‌های کوچک زیر دست احساس می‌شود.

در حالت کلی می‌توان گفت که کنیتکس به دلیل داشتن موادی مثل رزین سنتتیک در برابر مواد اسیدی و بازی، فشار، ضربه و… مقاومت نسبتا خوبی دارد.

خصوصیات رنگ کنیتکس

کنیتکس رویال پینت

اجرای کنیتکس توسط رویال پینت

ویژگی‌ها و‌ خصوصیات منحصربه‌فرد رنگ‌کنیتکس باعث شده تا به یکی از طرفدارترین رنگ‌های ساختمانی تبدیل شود. مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ کنیتکس عبارتند از:

وزن پایین

معمولا نصب سنگ روی نما یا دیوار باعث سنگین شدن سازه می‌شود اما کنیتکس در مقایسه با سنگ‌، وزن بسیار پایینی دارد. پس می‌توان گفت که وزن پایین یکی از مهم‌ترین خصوصیات رنگ کنیتکس به شمار می‌رود.

قیمت مناسب و به صرفه

رنگ کنیتکس در مقایسه با سایر مواد پوشش دهنده قیمت مناسب و به صرفه‌ای دارد و با کمترین هزینه ممکن می‌توان نمای یک ساختمان یا دیوارهای آن را رنگ کرد.

سرعت اجرای بالا

برای اجرای رنگ کنیتکس از پیستوله استفاده می‌شود، به همین منظور در کمترین زمان ممکن روی سطوح مختلف اجرا می‌گردد.

قابل اجرا روی سطوح مختلف

این نوع رنگ به دلیل چسبندگی خوبی که دارد به راحتی می‌توان آن را روی تمام سطوح گچی، سیمانی و… اجرا کرد.

ضد خز و جلبک

معمولا در مناطقی که هوا مرطوب است، خز و جلبک روی نمای ساختمان‌ها رشد می‌کند اما خصوصیات رنگ کنیتکس به گونه‌ای است که امکان رشد خز و جلبک روی آن‌ها وجود ندارد.

انواع رنگ کنیتکس از لحاظ نوع حلال

کنیتکس دیوار

اجرای کنیتکس دیوار رویال پینت

رنگ‌های ساختمانی معمولا کمی سفت هستند پس هنگام اجرا باید با حلال مناسب کمی رقیق شوند. رنگ کنیتکس از لحاظ نوع حلال به سه نوع زیر تقسیم می‌شود.

رنگ کنیتکس روغنی

رنگ کنیتکس روغنی در برابر آب، رطوبت و به ویژه باران‌های اسیدی مقاومت بالایی دارد زیرا حلال آن بنزین است. معمولا بیشترین کاربرد رنگ کنیتکس روغنی برای پوشش‌دهی نمای ساختمان و دیوارهای حیاط است زیرا جلوه خاصی به نما می‌دهد و آب و در برابر آب و رطوبت نیز آسیبی نمی‌بیند.

معمولا تنها ایراد رنگ کنیتکس روغنی این است که به دلیل حلال بودن در بنزین امکان امکان آتش سوزی در حین رنگ زدن وجود دارد پس لازم است که تمام نکات ایمنی هنگام کار با این نوع رنگ رعایت شود.

رنگ‌ کنیتکس پلاستیک

رنگ کنیتکس پلاستیک نوع دیگری از رنگ کنیتکس است که با آب رقیق می‌شود. این مدل رنگ کنیتکس بر خلاف نوع روغنی، ضد آب نیست. به همین منظور برای داخل ساختمان مناسب است و نباید از آن در نمای ساختمان یا حیاط استفاده کرد.

رنگ کنیتکس اکریلیک

کنیتکس اکرلیک یکی از بهترین انواع کنیتکس محسوب می‌شود زیرا مانند رنگ کنیتکس پلاستیک در آب حل می‌شود و هنگام اجرا بوی آزاردهنده‌ای ایجاد نمی‌کند و‌ احتمال وقوع آتش‌سوزی نیز وجود ندارد. همچنین رنگ کنیتکس اکرلیک همچون رنگ کنیتکس روغنی ضد آب و قابل شستشو بوده پس می‌توان از آن برای دیوارهای حیاط و نمای ساختمان استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با انواع رنگ ساختمانی

 

انواع رنگ کنیتکس از لحاظ بافت

یکی از مواردی که باعث تمایز رنگ‌های کنیتکس می‌شود، نوع بافت رنگ است.‌ رنگ‌ کنیتکس از نظر نوع بافت در سه نوع زیر وجود دارد.

  • رنگ کنیتکس درشت: این مدل رنگ کنیتکس بافت درستی دارد و برای پثشش‌دهی دیوارهایی که حاوی برآمدگی یا فرو‌رفتگی هستند بسیار مناسب است.
  • رنگ کنیتکس ریز: همانطور که از نام آن مشخص است این مدل کنیتکس بافت ریز و ظریفی دارد. به همین منظور امکان ایجاد طرح‌های جذاب و خلاقانه با این مدل رنگ‌ وجود دارد.
  • رنگ‌کنیتکس بافت متوسط: اندازه بافت این مدل کنیتکس بین دو نوع قبلی است و پوشش‌دهی نسبتا خوبی دارد.

مزایای رنگ کنیتکس

  1. تنوع بالا: رنگ کنیتکس از نظر طرح، رنگ و بافت تنوع بالایی دارد و هر کسی با هر سلیقه‌ای که دارد، می‌تواند یک رنگ مناسب برای ساختمان خود انتخاب کند.
  2. ضد آب بودن: برخی از مدل‌های رنگ‌کنیتکس قابل شستشو و ضد‌آب بوده و برای استفاده در نمای ساختمان و دیوارهای حیاط بسیار مناسب است.
  3. مقاومت بالا: ضد سایش بودن و مقاومت بالا در برابر ضربه و خراش از جمله مزایا رنگ کنیتکس به شمار می‌رود.
  4. عدم نیاز به زیرسازی: برای رنگ‌کردن دیوارها با سایر رنگ‌ها لازم است که ابتدا کوچک‌ترین ترک‌ها یا درزها بتونه‌کاری شود اما برای رنگ کردن دیوار با رنگ کنیتکس لازم به بتونه‌کاری درزها و ترک‌ها نیست زیرا رنگ کنیتکس به دلیل بافت خاصی که دارد، تمام ایرادات روی دیوار را به خوبی پوشش می‌دهد.
  5. عایق گرما و‌ سرما: این نوع رنگ ضخامت نسبت بالایی دارد، به همین دلیل عایق صدا و گرما نیز است.
  6. طول عمر بالا: طول عمر رنگ کنیتکس نسبتا بالا بوده و بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام دارد.

 

بیشتر بخوانید:

انواع رنگ پلاستیک ساختمانی

 

معایب رنگ کنیتکس

با توجه به این که حلال رنگ کنیتکس، بنزین است معمولا بوی تند و آزار دهنده‌ای دارد. در نتیجه بهتر است که برای فضاهای داخلی ساختمان استفاده نشود زیرا بوی رنگ تا مدت‌ها داخل فضا باقی می‌ماند.

احتمال وقوع آتش سوزی حین اجرای رنگ کنیتکس بسیار بالا است زیرا برای رقیق کردن این مدل رنگ از بنزین استفاده می‌شود.

در صورتی که رنگ کنیتکس به صورت طولانی مدت در معرض نور خورشید باشد معمولا کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند.

 

کلام آخر

در این مطلب به طور مختصر و‌ساده گفتیم که کنیتکس چیست و موضوعاتی مثل خصوصیات رنگ کنیتکس، انواع رنگ کنیتکس، مزایای رنگ کنیتکس و معایب رنگ کنیتکس را بررسی کردیم. چون در حال حاضر، رنگ کنیتکس جزو پرطرفدارترین رنگ‌های ساختمانی به شمار می‌رود.

چنانچه قصد استفاده از رنگ کنیتکس را برای ساختمان خود دارید، اجرای آن را حتما به یک فرد متخصص بسپارید. شرکت خدمات ساختمانی رویال پینت با بیش از ۱۰ سال سابقه در حوزه ارائه خدمات ساختمانی و انجام بیش از ۲۰۰۰ پروژه موفق یک مجموعه قابل اعتماد است که با خیال آسوده می‌توانید اجرای رنگ کنیتکس ساختمان در کرج و تهران را به آن بسپارید.

نظرات کاربران

مشاوره