بهترین رنگ برای دیوار گچی

دسته : آموزش نقاشی ساختمان

چه نوع رنگی برای دیوار گچی مناسب است؟ بهترین نوع رنگ برای دیوار گچی چیست؟ چه رنگی برای دیوار گچی مناسب است؟ این قبیل از سوالات معمولا جزو پرتکرارترین پرسش‌هایی است که برای افراد متقاضی خدمات نقاشی ساختمان هنگام رنگ آمیزی ساختمان پیش می‌‌آید.‌ چون اکثر افرادی که قصد نقاشی ساختمان خود را دارند، خواستار این هستند که رنگی را برای ساختمان خود انتخاب کنند که کیفیت، دوام و زیبایی داشته باشد. در واقع اگر از یک رنگ بدون کیفیت و نا‌مناسب برای نقاشی دیوارهای ساختمان استفاده شود، نتیجه کار کیفیت مطلوبی نخواهد داشت و تمام هزینه‌های پرداخت شده، هدر می‌رود. از آنجایی که در حال حاضر، تنوع رنگ‌های ساختمانی بسیار بالا است، در ادامه این مطلب قصد داریم تا ۹ رنگ مناسب برای دیوار گچی را معرفی کنیم و بگوییم چه رنگی برای دیوار گچی مناسب است؟

خدمات نقاشی ساختمان در کرج با بهترین نقاشان این حوزه در رویال پینت

 

رنگ بلکا

رنگ بلکا برای دیوار گچی

رنگ بلکا چیست؟ رنگ بلکا، یکی دیگر از انواع رنگ‌های ساختمانی است که از ترکیب الیاف طبیعی پنبه، رزین سلولزی و سنگ‌های تزئینی و… به وجود می‌آید. برای اجرای این نوع رنگ، معمولا نیازی به زیرسازی نیست و پس از اجرا تمام نقص‌های دیوار را پنهان می‌کند. اجرای آسان، بزرگترین ویژگی و مزیت رنگ باکا به شمار می‌رود. البته این نوع رنگ، ویژگی‌های مثبت دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • عایق گرما، سرما و صوت است و تا حدی می‌تواند از ورود و خروج صوت، گرما یا سرما از دیوار، جلوگیری کند.
  • هنگام اجرای بوی بدی ندارد.
  • قابل شستشو است و در صورتی که دیوار لک شده باشد، با یک ابر و مقداری شامپو فرش می‌توان، لکه روی دیوار را از بین برد.
  • از آنجایی که دارای الیاف طبیعی است، مشتعل نیست.
  • ترمیم کردن آن ساده است.
  • در برابر ضربه، مقاومت و استحکام خوبی دارد.
  • دارای خاصیت آنتی استاتیک است و ذرات موجود در هوا یا گرد و غبار به خود جذب نمی‌کند.

 

رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک، یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی بوده که قابل اجرا بر روی سطح مختلف گچی، بتنی و آجری است. همچنین از این نوع رنگ هم می‌توان در بخش‌های داخلی ساختمان و هم بخش‌های خارجی ساختمان استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های رنگ اکریلیک این است که اگر دیوار با پرایمر روغنی زیرسازی شود، سطح قابل شستشو خواهد بود و در برابر رطوبت، مقاومت دارد. به طور کلی می‌توان کفت که رنگ‌ اکرلیک از جمله رنگ‌هایی بوده که باید در لیست بهترین نوع رنگ برای دیوار گچی قرار بگیرد زیرا دارای مزایای زیر است:

  1. رنگ اکریلیک هنگام اجرا، بوی آزار دهنده‌ای ندارد.
  2. پس از اجرا، خیلی سریع خشک می‌شود.
  3. رنگ اکریلیک پوشش‌دهی خوبی دارد و تمام عیوب روی سطح دیوار را به خوبی می‌پوشاند.
  4. ترمیم کردن دیواری که رنگ اکریلیک دارد بسیار ساده است.
  5. معمولا پس از خشک شدن، دچار ترک‌خورده یا پوسته پوسته نمی‌شود.
  6. رنگ اکریلیک یک رنگ سازگار با محیط زیست است.

بیشتر بخوانید

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک، جزو رنگ‌های ساختمانی بر پایه آب به شمار می‌رود که آماده‌سازی آن بسیار ساده بوده و برای اجرای آن فقط کافی است که مایع رنگ با کمی آب رقیق شود و با قلم‌مو یا غلتک روی دیوار اجرا گردد. این نوع رنگ ساختمانی نیز باید در لیست بهترین نوع رنگ برای دیوار گچی جای بگیرد زیرا از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • نسبت به سایر رنگ‌های ساختمانی، قیمت مناسب و به صرفه‌ای دارد.
  • سرعت خشک شدن آن بالا است و همین موضوع باعث می‌شود که پروسه نقاشی ساختمان، در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.
  • بسیاری از رنگ‌های ساختمانی هنگام‌ اجرا، بوی آزار دهنده‌ای دارند اما رنگ پلاستیک بدون بو است.
  • پوشانندگی نسبتا بالایی دارد و ایرادات روی سطح دیوار را پنهان می‌کند.

رنگ روغنی

رنگ روغنی نوع دیگری از رنگ‌های ساختمانی بوده که به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و استحکام خوبی که دارد، جزو رنگ‌های ساختمانی پر مصرف به شمار می‌رود. این نوع رنگ در ترکیبات خود، روغن‌های طبیعی مانند روغن بذر کتان یا آلکید مصنوعی دارد. برای رقیق کردن رنگ روغنی باید از تینر استفاده کرد، به همین دلیل هنگام اجرای رنگ روغنی بوی تند و آزاردهنده‌ای در فضا به مشام می‌رسد که کمی ‌کلافه کننده است.

در رابطه با  مزایا و ویژگی‌های رنگ روغنی می‌توان گفت که این نوع رنگ دارای مزایای زیر است:

  • از لحاظ ظاهری در سه نوع مختلف مات، نیمه براق و براق قابل دسترس است.
  • قابل شستشو است و پس از شستشوی دیوار هیچ آسیبی به سطح دیوار وارد نمی‌شود.
  • ضد خش است و‌در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد.
  • پوشش دهی بالایی دارد و هنگام اجرای رنگ، مقدار مصرف آن به نسبت رنگ‌های بر پایه آب کمتر است.

رنگ لاتکس

  • رنگ لاتکس از رزین‌های اکریلیک، رنگدانه‌ها، آب و سنگ آهک تشکیل می‌شود. این نوع رنگ از دیگر رنگ‌های ساختمانی بوده که برای رنگ کردن دیوارهای گچی بسیار مناسب است زیرا ویژگی‌های زیر را دارد:
  • حلال رنگ لاتکس آب است در نتیجه بدون بو بوده و هنگام اجرا بوی آزار دهنده‌ای ندارد.
  • به دلیل داشتن سنگ آهک در ترکیبات این رنگ، سرعت خشک شدن آن بسیار کوتاه است.
  • رنگ لاتکس معمولا لکه یا کرد و غبار را به خود جذب نمی‌کند و در صورتی هم مه لکه شده باشد، لکه موردنظر به راحتی از روی دیوار پاک می‌شود.
  • در برابر ساییدگی مقاوم است و خیلی سریع روی دیوار، خط یا خش ایجاد نمی‌شود.
  • سطحی که دارای این رنگ باشد، قابلیت تنفس دارد.
  • میزان پوشش‌دهی رنگ لاتکس بالا است.

خدمات نقاشی ساختمان در تهران با نقاشام حرفه ای رویال پینت

رنگ‌ سیلیکونی

رنگ‌ سیلیکونی، یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی است که باید در لیست بهترین نوع رنگ برای دیوار گچی قرار بگیرد زیرا این نوع رنگ بر روی سطح مختلف، بتنی، گچی، چوبی، آجری و… قابل اجرا است. در واقع رنگ سیلیکونی به دلیل فرمولاسیون خاصی که دارد، به خوبی بر روی سطوح مختلف می‌چسبد. در رابطه با تکنولوژی ساخت رنگ سیلیکونی باید گفت که رنگ سیلیکونی معمولا با تکنولوژی یونیزه فرموله می‌شود و موادی مثل لاتکس پلیمری، رزین‌های اکریلیک و ترکیبات سلولزی را در ساختار آن وجود دارد.

  • رنگ سیلیکونی به راحتی تمام سطح دیوار را پوشش می‌دهد و‌ پس از اتمام کار، سطح دیوار صاف و یکدست می‌شود.
  • بدون بو است زیرا با آب رقیق می‌شود.
  • در برابر سایش، مقاومت بالایی دارد.
  • اجرای آن بسیار آسان است.
  • در کمترین زمان ممکن خشک می‌شود.

چه نوع رنگی برای دیوار گچی مناسب است؟

C:\Users\gh\Desktop\How-to-choose-colours-for-your-home-1170x753.jpg

در پاسخ به این سوال که بهترین نوع رنگ برای دیوار گچی چیست؟ باید گفت که نمی‌توان یک رنگ ساختمانی مشخص را به عنوان بهترین نوع رنگ برای دیوار گچی معرفی کرد زیرا تنوع رنگ‌های ساختمانی بالا است. همچنین یک مسئله مهمی که وجود دارد این است که هنگام انتخاب رنگ برای نقاشی دیوار گچی باید به موقعیت قرار گرفتن دیوار موردنظر توجه شود. برای درک بهتر این موضوع دو مثال متفاوت را بررسی می‌کنیم:

  1. راهروی ساختمان، یک محل پر تردد بوده و دائما در معرض ضربه و لکه است. پس رنگ مناسب دیوار راهرو، رنگی است که قابل شستشو باشد و در برابر ضربه آسیب نبیند. از آنجایی که رنگ روغنی جزو رنگ‌های قابل شستشو است و استحکام خوبی دارد پس بهترین رنگ برای دیوار گچی راهرو، رنگ روغنی است.
  2. سرویس بهداشتی و آشپزخانه ساختمان یه مکان مرطوب است و امکان رشد قارچ و‌ کپک روی دیوارهای آن وجود دارد. در نتیجه رنگ‌مناسب این مکان‌ها باید رنگی باشد که در برابر رطوبت مقاومت خوبی داشته باشد و از رشد قارچ یا کپک پیشگیری کند. رنگ اکرلیک بهترین نوع رنگ برای دیوار مکان‌های مرطوب ساختمان است زیرا زمانی که این رنگ روی دیوار باشد، دیوار کی‌تواند تنفس داشته باشد و رطوبت محیط را به سمت بیرون خارج کند تا قارچ و کپک روی آن ایجاد نشود.

 

کلام آخر

در این مقاله 8 رنگ مناسب برای دیوار گچی را معرفی کردیم و مزایای هر کدام را نام بردیم. همچنین با توجه به این که اکثر افراد هنگام انتخاب رنگ دچار تردید می‌شوند در پایان گفتیم که بهترین نوع رنگ برای دیوار گچی مکان‌های مختلف چه رنگی است؟ چنانچه متقاضی نقاشی ساختمان هستید یا در رابطه با بهترین نوع رنگ برای دیوار گچی سوال دارید، با کارشناسان شرکت خدمات ساختمانی رویال پینت تماس بگیرید زیرا نقاشی ساختمان یکی از خدمات اصلی این شرکت است که توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود.

نظرات کاربران

مشاوره