رنگ چوب

اجرای رنگ چوب
دسته : آموزش نقاشی ساختمان

رنگ چوب یکی از رنگ های پرطرفدار و مشتری پسند می باشد که انواع مختلفی دارد. ( سیلر و کیلر، پلی استر، نیم پلی استر …)که در ادامه به آموزش رنگ چوب خواهیم پراخت. رنگ کاری چوب به حرفه خاصی نیاز دارد و تخصص هر استاد کاری نمی باشد. قیمت رنگ چوب با توجه به نوع آن و همچنین زیر سازی آن متفاوت است. با ما همراه باشید تا همه ی آن چرا که به رنگ چوب مربوط می شود فرا بگیرید.

انواع رنگ چوب

رنگ چوب ، رنگ شفافی است که انواع مختلفی دارد و بسته به شرایط هر چوب، نوع خاصی انتخاب می شود. قیمت رنگ چوب باتوجه به نوعی که برای آن انتخاب می شود متغیر است. در اینجا به معرفی انواع رنگ چوب میپردازیم:

سیلر:

سیلر یکی از رنگ های چوب می باشد. سیلر مایعی شفاف و کرم رنگ می باشد. که برای غیر قابل نفوذ کردن خلل و فرج چوب قبل از رنگ نهایی (کیلر) استفاده میشود. پس از پوشش دادن چوب با سیلر و خشک شدن آن، قابلیت جذب رنگ کم شده و باعث سختی رنگ نهایی میشود.

سیلر را با تینر فوری 15 تا 10 هزار رقیق می کنند و به وسیله پیستوله یا قلم مو روی چوب پاشیده می شود. در هنگام کار پس از رقیق کردن با تینر، بایستی دقت شود که به علت فراریت تینر و آتش زایی  آن از کشیدن سیگار در هنگام رنگ کاری جلو گیری به عمل آید و از ماسک تنفسی استفاده شود.

سیلر کیلر

سیلر کیلر

کیلر:

کیلر، رنگی شفاف است که به  عنوان رنگ نهایی و همراه با سیلر در صنایع چوب استفاده می شود. کیلر به دو صورت براق و مات در بازار موجود است. برای رقیق کردن کیلر از حلال های تینر فوری 20 تا 10 هزار استفاده می شود.

پلی استر:

رنگ های پلی استر شفاف، بی رنگ و جز ورنی ها می باشد. رنگ های پلی استر در مقابل الکل ها، حرارت، رطوبت، اسید ها، روغن، چربی مرکب و جوهر تا حدودی مقاوم می باشد. این رنگ ها دو جزیی بوده و از یک جز ماده اصلی رنگ و یک جز هاردنر ( سخت کننده ) تشکیل شده اند. این دسته ها از لاک های فوق العاده شفاف می باشند. در مورد چوب هایی که شیرابه دارند، نمی توان پلی استر را به خوبی بکار برد. زیرا این رنگ چوب ها به سادگی خشک نمی شوند و به خوبی لاک را نمی توان بر روی آن زد.

پلی استر

پلی استر

نیم پلی استر:

این نوع ورنی ها جز رنگ چوب های نیمه خشک هوا هستند و از سه جز تشکیل شده اند. جز اصلی رنگ ( رزین )، روغن های کوتاه (اوره فرمالدئیه )، حلال ( اتیلن ) و سخت کننده ( باراتولوئن ). این رنگ ها پس از خشک شدن نیاز به پولیش کردن ندارند و به دو صورت مات و براق در بازار عرضه می گردند.

آموزش رنگ آمیزی چوب با سیلر و کیلر

رنگ های سیلر و کیلر از جمله رنگ های نیترو سلولزی می باشند. چنانچه از نام آن پیداست منظور از سیلر قشر آسترومراد و کیلر قشر جلا دهنده است. رنگ های سیلر و کیلر نیز باید قبل از رنگ آمیزی چوب، با بتونه همرنگ رنگ چوب،  درزها و ترک ها را پوشانیده و سپس نسبت به اجرای رنگ آمیزی اقدام نمود.

بطور خلاصه مراحل کار به شرح زیر می باشد :

  • لیسه کاری با لیسه آهنی به منظور بر طرف نمودن ناهمواری های سطح چوب.
  • سنباده زنی با سنباده متوسط به منظور پرداخت سطح کار.
  • پر کردن ترک ها و درز ها با بتونه همرنگ چوب
  • سنباده زنی با سنباده متوسط برای از بین بردن ناصافی های ناشی از بتونه کاری.
  • اجرای اندود سیلر، که باید با مقدار لازم تینر فوری مخلوط شود. این کار معمولا با پمپ و پیستوله صورت می گیرد. در نقاطی که به هر علتی اجرای کار با پمپ امکان پذیر نباشد، می توان به وسیله قلم مو و یا حتی پارچه آغشته به رنگ، عملیات سیلر کاری را انجام داد.
  • لکه گیری روی سیلر با بتونه همرنگ چوب
  • سنباده کاری روی قسمت های بتونه خورده با سنباده نرم.
  • اجرای قشر کیلر – پس از اجرای عملیات فوق، رنگ کیلر نیز باید با تینر فوری مخلوط گردد. این رنگ را معمولا با پمپ می زنند. اگر در بعضی از نقاط اجرای کار با پمپ میسر نباشد، می توان از رنگ آمیزی با کیلر نیز انجام داد.
رنگ کار چوب

رنگ کار چوب

آموزش رنگ امیزی چوب با پلی استر :

در رنگ آمیزی سطوح چوبی با پلی استر مراحل کار به شرح زیر است:

  • پوست زدن با ماشین دستی و پوست ایرانی 80
  • پر کردن ترک ها و درز ها با بتونه هم رنگ چوب
  • پاشیدن رنگ پلی استر در چهار لایه که باید آن را قبلا با خمیر مخصوص به رنگ دلخواه مخلوط نمود.
  • پوست زدن به ترتیب با پوست های 100 و 180 و 220 و 280 و 360 به نحوی که ضخامتی در حدود یک لایه از چهار لایه رنگ پاشیده شده، ساییده شود.
  • رنگ آمیزی با پولیش
  • رنگ آمیزی با پولیش سفید بعد پولیش قرمز
  • اندود کردن با شیر پولیش به عنوان آخرین دست رنگ کاری .
  • پرداخت با پوست بره روی اندود شیر پولیش
رنگ آمیزی چوب

رنگ آمیزی چوب

شرکت نقاشی ساختمان

شرکت رویال به همراهی مجموعه ای از نقاشان حرفه ای و با تجربه در زمینه رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان در تهران و کرج کار میکند. این شرکت با ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب سعی دارد آنچه را که مشتری در ذهن خود پرورانده است، تحقق بخشد.

برای ارتباط با شرکت رویال از طریق تماس با ما اقدام نمایید. همچنین می توانید به بازدید از نمونه کارهای شرکت رویال پبردازید.

 

نظرات کاربران

سمیه باقری
12 . آذر . 1398

سلام .خسته نباشید.من میخوام فقط در کابینت هامو رنگ کنم.کرم رنگه مات راه راه هست.میخوام کمی جلا بدم.از چی استفاده کنم.

    نقاشی و رنگ آمیزی رویال
    13 . آذر . 1398

    درود بر شما
    رنگ مات خالی توصیه نمیشود ,نیمه مات ,برای براقیت و لاک هم بسته به رنگی که استفاده کردید کیلر یا جلای روغنی استفاده کنید .

مشاوره