نکات مهم در نقاشی نما ساختمان

نقاشی نما ساختمان
دسته : آموزش نقاشی ساختمان

زیبایی نمای ساختمان باعث می‌شود که افراد هنگام ورود به ساختمان احساس خوبی داشته باشند. از سوی دیگر وجود هر نوع ترک، حفره و فرورفتگی روی نما ساختمان، موجب آسیب دیدن ساختمان و کاهش عمر آن می‌شود زیرا آب و رطوبت از آن‌ها به دیوارهای ساختمان نفوذ می‌کند. معمولا استفاده از بهترین رنگ برای نقاشی نمای ساختمان یک راه حل ساده برای زیبا کردن نمای ساختمان و پوشاندن نواقص آن است. همچنین استفاده از رنگ مناسب موجب محافظت از ساختمان در برابر رطوبت، آب و… می‌شود.

با توجه به اهمیت نقاشی نما ساختمان گ، در این مقاله تصمیم داریم تا به موضوعاتی همچون مراحل نقاشی نما و ویژگی‌های رنگ مناسب نما بپردازیم و 10 مورد از بهترین رنگ‌های ساختمانی که برای نما مناسب است را معرفی کنیم.

 

نقاشی ساختمان در تهران با بهترین نقاشان در رویال پینت

 

مراحل نقاشی نما ساختمان

  1. ابتدا داربست بسته می‌شود تا فرآیند رنگ آمیزی به راحتی انجام شود. سپس لوازم ایمنی و طناب مخصوص تهیه می‌گردد تا حسن فرآیند نقاشی کسی آسیب نبیند.
  2. پس از آن تمام آلودگی‌های روی نما به کمک آب یا مواد شوینده شسته می‌شود.
  3. پس از انجام مراحل قبلی، تمام قسمت‌های نما مانند شیشه، نرده و… را با کاور مخصوص پوشانده می‌شود تا در طی رنگ آمیزی رنگی نشوند.
  4. سپس نقاش ساختمان، ایرادات روی سطح را برطرف می‌نماید مثلا داخل حفره‌ها را با بتونه یا گچ پر می‌کند یا برآمدگی‌ها را با سنباده از بین می‌برد.
  5. بعد از خشک شدن بتونه و گچ یک لایه پرایمر یا آزادی روی سطح نما زده می‌شود تا رنگ بهتر به نما بچسبد و طول عمر بالاتری داشته باشد.
  6. در پایان هم به کمک پیستوله یا غلتک فرآیند رنگ آمیزی آغاز می‌گردد.

رنگ‌های استفاده شده برای نقاشی نما ساختمان چه ویژگی باید داشته باشد؟

ویژگی رنگ نما ساختمان
  1. نمای ساختمان در معرض تغیرات دما، بارش باران و برف قرار دارد و با توجه به این که گاهی اوقات باران اسیدی می‌بارد. پس مقاومت در برابر تغییرات دما و  مواد اسیدی و قلیایی اولین ویژگی است که رنگ نما باید داشته باشد.
  2. رنگ مورد استفاده در نمای ساختمان باید قابل شستشو باشد زیرا دود ناشی از وسایل نقلیه یا گرد و غبار موجود در هوا باعث کثیف شدن نما می‌شود.
  3. نمای ساختمان علاوه بر باران و برف، در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید است. این اشله معمولا باعث آسیب دیدن بافت پوشش روی نما آسیب می‌شود. پس باید گفت که مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید، از دیگر ویژگی‌هایی است که رنگ نما باید داشته باشد.
  4. نمای ساختمان دائما در معرض تغییرات دما است و این تغییر دما می‌تواند باعث ترک خوردن سطح نما شود. پس انسجام بالا و داشتن خاصیت کشسانی از دیگر ویژگی‌هایی بوده که رنگ استفاده شده برای نما باید داشته باشد.

بهترین رنگ برای نقاشی نمای ساختمان

در بخش قبلی به طور مختصر گفتیم که رنگ های استفاده شده برای نقاشی نما ساختمان چه ویژگی باید داشته باشد؟ اما در این قسمت از مقاله در نظر داریم تا مورد از بهترین رنگ‌های ساختمانی که برای نقاشی نمای ساختمان مناسب است را بررسی کنیم.

رنگ آکرلیک

رنگ آکرلیک یکی از پرکاربردترین رنگ‌های ساختمانی محسوب می‌شود زیرا ویژگی‌ها زیر را دارد:

  • قیمت آن مناسب است.
  •  در برابر رطوبت مقاومت است.
  •  قابل شستشو است.
  • نسبت به مواد اسیدی و قلیایی مقاومت دارد.
  • اجرای آن ساده و بدون دردسر است.
  •  پس از اجرا روی نما، سریع خشک می‌شود و رنگ آمیزی در مدت زمان کوتاهی به پایان می‌رسد.
  • هنگام اجرای رنگ، بوی آن اذیت کننده نیست.

در مطلب رنگ آکریلیک چیست بیشتر در مورد این رنگ توضیح داده ایم.

رنگ سیلیکون

رنگ سیلیکون در سه نوع مختلف رنگ سیلوکسان، رنگ سیلان و رنگ ارگانو سیلیکون وجود دارد. ویژگی اصلی این نوع رنگ، آب ریز بودن آن است و به هیچ عنوان رطوبت باران یا برف را به خود جذب نمی‌کند و دفع کننه سیالات است. با توجه به خاصیت ضد آب و ضد رطوبت بودن این نوع رنگ، رنگ سیلیکون بهترین رنگ برای نما ساختمان‌های واقع در شهرهای شرجی و رطوبتی است. چون اگر در ابن شهرها از رنگ ضد آب برای نما استفاده نشود، آب و رطوبت به بخش داخلی ساختمان نیز نفوذ می‌کند و باعث تخریب ساختمان می‌شود.

رنگ نانو

رنگ نانو بهترین رنگ برای رنگ آمیزی نمای ساختمان محسوب می‌شود زیرا به دلیل برخورداری از فرمولاسیون ویژه، عایق حرارت و رطوبت است. همچنین از فناورینانو در ساخت این نوع رنگ استفاده شده در نتیجه این رنگ خواص منحصربفردی دارد مثلا ضد لک و ضد ضربه است.

 

بیشتر بخوانید

مزایا و معایب رنگ نانو

 

رنگ کنیتکس روغنی

رنگ کنیتکس روغنی یکی از بهترین رنگ‌های ساختمانی برای رنگ آمیزی نمای خارجی ساختمان به شمار می‌رود. چون دوام  بالایی دارد و تا چندین سال نیازی به رنگ کردن مجدد نما نیست. همچنین رنگ کنیتکس روغنی قابل شستشو است و در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد. رنگ بندی متنوع، از دیگر ویژگی‌های این نوع رنگ به حساب می‌آید.

در واقع باید گفت که همین ویژگی‌ها باعث شده تا رنگ کنیتکس روغنی در لیست بهترین رنگ برای نقاشی نمای ساختمان قرار بگیرد.

خدمات اجرای کنیتکس در تهران و کرج با متخصصین رویال پینت

 

رنگ روغنی

رنگ روغنی بر پایه حلال نفتی بوده و مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد. همچنین این نوع رنگ قابل شستشو است، به همین دلیل برای سایر قسمت‌های ساختمان مانند درب، پنجده، نرده و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها مشکل رنگ روغنی، بوی آزاردهنده آن هنگام اجرای رنگ است اما با توجه به این که نمای ساختمان، در فضای خارجی قرار دارد. بوی رنگ افراد را کمتر اذیت می‌کند.

رنگ آمیزی نمای ساختمان

 

رنگ  فول الاستیک

رنگ فول الاستیک بر پایه رزین اکریلیک است و به دلیل فرمولاسیون خاصی که دارد مانند یک عایق رطوبتی عمل می‌کند. دطولر رابطه با خواص این مدل رنگ باید گفت که طول عمر آن 15 سال است، آب و رطوبت به داخل آن نفوذ نمی‌کند، امکان اجرای رنگ روی سطوح مختلف چوبی، فلزی، سیمانی وجود دارد. همچنین به دلیل پوشانندگی بالا، اجرای این رنگ بر روی نمای ساختمان باعث زیبایی و جذابیت ساختمان می‌شود.

 

نقاشی ساختمان در کرج با بهترین نقاشان رویال پینت

 

رنگ  وینیل

رنگ وینیل بر پایه آب بوده و در ترکیبات خود پلاستیک وینیل دارد. درباره ویژگی‌های این رنگ می‌توان گفت که اجرای آن روی نمای ساختمان یا دیوار، آسان و بدون دردسر است، بدون بو است، رنگ پس از اجرا به سرعت خشک می‌شود و پس از خشک شدن به راحتی از سطح جدا نمی‌گردد.

همچنین لازم به ذکر است که در صورتی که نما یا دیوار کثیف شود، امکان تمیز کردن رنگ وینیل وجود دارد.

لاک واتر پروف 

این ماده بدون رنگ است و در ترکیبات آن رزین پلی یورتان به کار برده شده است. اجرای ساده روی سطوح مختلف و مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش خورشید  از جمله ویژگی‌های لاک واتر پروف به شمار می‌رود.

رنگ دریایی

رنگ دریایی یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی بوده که برای رنگ کردن نمای ساختمان‌های مناطق پربارش بسیار مناسب است. چون در ترکیبات این نوع رنگ از رزین طبیعی استفاده شده و مانند یک عایق رطوبتی عمل می‌کند.

رنگ اپوکسی 

رنگ اپوکسی را می‌توان جزو بهترین رنگ‌های ساختمانی که برای رنگ آمیزی نما مناسب است معرفی نمود زیرا از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • در برابر رطوبت، گرد و غبار، مواد شیمیایی مقاومت دارد.
  • قابل شستشو بوده و به راحتی تمیز می‌شود.
  • به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال، نما زرد یا لکه نمی‌شود.
  • در برابر اشعه فرابنفش خورشید، آسیب نمی‌بیند.

 

بیشتر بخوانید

رنگ اپوکسی چیست

 

کلام آخر

نمای ساختمان یکی از قسمت‌هایی که در معرض دید قرار دارد پس زیبایی آن مهم است. همچنین ظاهر یک ساختمان می‌تواند موجب افزایش ارزش مادی آن شود. رنگ کردن نما یک راه ساده برای زیبایی و جذابیت نمای ساختمان به شمار می‌رود. به همین منظور، در این مقاله مراحل نقاشی نما و ویژگی‌های رنگ مناسب نما را بررسی کردیم و 10 رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان را معرفی نمودیم.

چنانچه قصد رنگ آمیزی نمای ساختمان خود را دارید یا سوالی ذهن شنا را مشغول کرده، با تیم مشاوره  شرکت رویال پینت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

مشاوره