آموزش نقاشی درب و پنجره

نقاشی درب
دسته : آموزش نقاشی ساختمان

بخشی از زیبایی یک ساختمان به رنگ درب و پنجره آن بستگی دارد پس افرادی که قصد ترمیم یا ایجاد تغییر در ساختمان خود را دارند، باید نقاشی درب و پنجره‌های ساختمان را جزو اقدامات مهم و ضروری قرار دهند. از آنجایی که برای رنگ کردن درب و پنجره یکسری نکات وجود دارد، در ادامه این مقاله قصد داریم تا درباره نکات مهم نقاشی درب و پنجره، رنگ‌های قابل استفاده برای نقاشی در و پنجره، مراحل نقاشی درب و پنجره و… صحبت کنیم.

 

در رویال پینت می توانید از خدمات نقاشی ساختمان در تهران استفاده کنید

 

 چند نکته مهم درباره نقاشی درب و پنجره

هنگام نقاشی درب و پنجره باید به یکسری نکات توجه شود تا نتیجه مطلوب باشد:

تمیز کردن سطح درب و پنجره

پیش از شروع رنگ آمیزی درب و پنجره، گرد و غبار روی سطح آن‌ها حتما باید پاک شود زیرا وجود گرد و غبار روی سطوح،  از چسبیدن رنگ جلوگیری می‌کند و پایان کار ظاهر جالبی نخواهد داشت.

انتخاب ترکیب رنگ مناسب

به منظور زیبایی هر چه بیشتر ساختمان، رنگ درب و پنجره باید با رنگ دیوارها، سقف، کفپوش و…. هارمونی داشته باشد. پس افرادی که قصد رنگ کردن درب و پنجره ساختمان خود را دارند، پیش از آغاز رنگ آمیزی بهتر است که درباره ترکیب قاعده رنگ‌ها و رنگ‌هایی که با هم هارمونی دارند، کمی تحقیق کنند.

انتخاب جنس رنگ با توجه به محل قرار گیری درب و پنجره

موقعیت و کاربری درب و پنجره‌های ساختمان با هم تفاوت دارد. مثلا درب ورودی اصلی ساختمان در معرض نور خورشید،  گرد و غبار، باران و برف است. پس جنس رنگی که برای رنگ درب ورودی استفاده می‌شود باید در برابر آب، رطوبت، اشعه خورشید و… مقاومت داشته باشد تا از رنگ زدن درب پیشگیری کند. معمولا رنگ روغنی و رنگ آکرلیک بهترین نوع رنگ برای رنگ کردن درب ورودی اصلی ساختمان به شمار می‌روند.

استفاده از ابزارالات مناسب

برای نقاشی درب و پنجره باید از قلموهای باریک و زاویه‌دار استفاده شود و امکان رنگ کردن درب و پنجره با قلموهای بزرگ یا غلتک وجود ندارد. چون سطح درب و پنجره مانند سطح سقف و دیوار یکدست و گسترده نیست.

 

بیشتر بخوانید

نحوه نقاشی نما ساختمان

 

مراحل نقاشی درب و پنجره

نقاشی پنجره
  1. آماده کردن تجهیزات و مواد مورد نیاز: ابتدا باید هر نوع قلمو، پیستوله، بتونه، سنباده که برای کار به آن نیاز است، آناده شود.
  2. پوشاندن نواحی اطراف: پیش از شروع کار بهتر است که شیشه پنجره و دستگیره درب به کمک کاور پوشانده شود تا از رنگی شدن آن جلوگیری گردد.
  3. زیرسازی: در مرحله دوم لازم است که ایراداتی مثل فرورفتگی، پوسیدگی، حفره و… که روی سطح درب و پنجره وجود دارد، برطرف گردد.
  4. زدن پرایمر: پس از رفع ایرادات یک لایه پرایمر روی سطح درب و پنجره زده می‌شود تا رنگ بهتر روی سطح قرار بگیرد.
  5. زدن ضد رنگ بر روی درب و پنجره آهنی: با توجه به این که درب و پنجره آهنی دچار زنگ زدگی می‌شوند، پیش از اجرای رنگ باید سطح درب و پنجره ی ضد زنگ پوشانده شود.
  6. آماده کردن رنگ: رنگ مورد نظر باید با حلال مناسب خود ترکیب شود تا آماده اجرا باشد.
  7. رنگ کردن سطح درب و پنجره: در پایان کار سطح درب و پنجره با قلموی  رنگ می‌شود.

رنگ های قابل استفاده برای نقاشی در و پنجره

  1. رنگ روغنی: رنگ روغنی یکی از پرکاربردترین رنگ‌های ساختمانی محسوب می‌شود زیرا ضد آب بوده و قابل شستشو است.
  2. رنگ لاتکس: حلال رنگ لاتکس آب است و بیشتر برای درب و پنجره‌هایی که در معرض رطوبت قرار ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. رنگ اپوکسی: رنگ اپوکسی چسبندگی بالایی دارد و به خوبی روی سطح درب و پنجره قرار می‌گیرد. همچنین این رنگ، مقاومت بسیار بالایی در برابر آب و رطوبت دارد و برای محیط‌هایی که شرایط آب و هوا نامساعد یا شرجی دارند، مناسب است.
  4. رنگ اکرلیک: رنگ اکرلیک در برابر اشعه خورشید، ضربه و رطوبت مقاوم است و پوشش دهی بالایی دارد. به همین منظور برای رنگ کردن درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 آموزش نقاشی انواع درب و پنجره جنس های مختلف

جنس درب‌های یک ساختمان معمولا از آهن و چوب است و با توجه به این که خواص آهن و چوب با هم فرق دارد، نحوه نقاشی درب آهنی با نحوه نقاشی درب چوبی هم کمی متفاوت است.

نحوه نقاشی درب آهنی

برای نقاشی درب آهنی باید اقدامات زیر با دقت انجام شود تا نتیجه کار، کیفیت مطلوبی داشته باشد.

ترمیم درب

اولین اقدامی که برای نقاشی درب آهنی باید صورت بگیرد، از بین بردن عیوب روی سطح درب مثل فرورفتگی و ترک است. برای از بین بردن عیوب روی درب، می‌توان از بتونه استفاده کرد چون بتونه داخل فرورفتگی یا ترک ایجاد شده را پر می‌کند.

سنباده زدن

پس از بتونه زدن روی درب معمولا یکسری ناهمواری روی درب ایجاد می‌گردد؛ به همین دلیل برای آن که سطح درب صاف و یکدست باشد، لازم است که سطح درب سنباده زنی شود.

استفاده از پرایمر

زدن پرایمر درب

پرایمر یک ماده ساختمانی است که باعث چسبیدن بهتر رنگ روی سطح درب و ماندگاری بهتر آن می‌شود. در نتیجه یکی از اقدامات مهمی که هنگام نقاشی درب آهنی باید انجام شود، زدن پرایمر روی سطح درب است.

 

بیشتر بخوانید

پرایمر رنگ چیست

 

زدن ضد زنگ

از آنجایی که معمولا درب ورودی ساختمان آهنی است و درب ورودی در معرض آب و رطوبت قرار دارد، در طی مراحل نقاشی درب آهنی، یک لایه ضد زنگ باید روی سطح درب آهنی زده شود.

اجرای رنگ

پس از انجام اقدامات بالا، رنگ مورد نظر باید به وسیله قلمو روی سطح درب اجرا شود. اجرای رنگ معمولا بین دو الی سه بار انجام می‌شود تا تمام سطح رنگ به طور یکدست رنگ آمیزی گردد.

نحوه نقاشی درب چوبی

رنگ کردن درب چوبی بسیار ساده است و باعث زیبایی درب و محافظت آن در برابر رطوبت می‌شود. نحوه نقاشی درب چوبی به صورت زیر است.

ترمیم درب

ابتدا باید تمام نواقص و ایرادات روی درب چوبی مثل پوسیدگی برطرف شود تا سطح درب صاف و بدون ناهمواری باشد.

تمیز کردن درب

پس از ترمیم درب باید هر نوع آلودگی، گرد و غبار با چسب که روی سطح درب وجود دارد، به طور کامل تمیز شود تا رنگ موردنظر به خوبی روی سطح چوب قرار بگیرد.

بتونه کاری سطح درب

پس از انجام دو مرحله قبل، نوبت به بتونه کاری درب چوبی می‌رسد. معمولا برای بتونه کاری درب چوبی از سه نوع بتونه که شامل بتونه مل و سریش، بتونه روغنی و بتونه فوری می‌شود، می‌توان استفاده کرد. بتونه هر نوع ترک یا فرورفتگی که روی سطح درب وجود داشته باشد را برطرف می‌کند.

 

بیشتر بخوانید

نحوه نقاشی ساختمان کودکانه

 

سنباده زدن

سنباده یک ورق کاغذی که ذرات سیلیس روی آن را پوسانده است و سطح زبری دارد. کشیدن سنباده روی درب باعث می‌شود که تمام مواد اضافی که روی سطح چوب قرار دارد، از بین برود و سطح درب صاف و یکدست باشد.

زدن آستری و سیلر به درب چوبی

استری و سیلر دو ماده ساختمانی هستند که پیش از رنگ کردن درب چوبی باید به سطح درب زده شوند. درباره خواص این دو ماده باید گفت که استری، باعث صاف شدن سطح چوب می‌شود و سیلر از نفوذ ر به داخل بافت چوب جلوگیری می‌کند.

سنباده زدن

معمولا پس از خشک شدن سیلر، سطح درب کمی زیر می‌شود پس لازم است که  یک بار دیگر عملیات سنباده کاری روی سطح درب اجرا شود.

 زدن کیلر

کیلر از جمله مواد ساختمانی که استفاده از آن برای رنگ کردن درب چوبی لازم است زیرا این ماده باعث می‌شود که تم رنگ موردنظر به دست بیاید.

اجرای رنگ

نقاشی درب چوبی

در آخر هم رنگ موردنظر به وسیله قلموهای مخصوص و با نهایت دقت روی سطح درب زده می‌شود.

 کلام آخر

نقاشی درب و پنجره باعث زیبایی و تغییر ساختمان می‌شود، به همین دلیل رنگ کردن درب و پنجره‌های ساختمان جزو اقدامات ضروری است که در طی ساخت و ساز یا بازسازی انجام می‌شود. با توجه به این که رنگ درب و پنجره‌های ساختمان می‌تواند زیبایی یک ساختمان را دو چندان کند و مراحل نقاشی درب و پنجره باید با نهایت دقت و ظرافت انجام شود؛ در نتیجه تمامی مراحل باید توسط افراد ماهر و کاربلد به اجرا شود.

شرکت رویال پینت با بیش از ده سال سابقه در زمینه خدمات ساختمانی، یک تیم مجرب و حرفه‌ای است که با خیال آسوده می‌توانید نقاشی درب و پنجره ساختمان خود را به آن بسپارید.

 

نظرات کاربران

مشاوره