آموزش ساخت و نقاشی با شابلون دیواری

نقاشی با شابلون دیواری
دسته : آموزش نقاشی ساختمان

نقاشی با شابلون دیواری یکی از ساده‌ترین راه‌های ایجاد طرح روی دیوار است. در واقع باید گفت که افراد به کمک شابلون و کمی رنگ می‌توانند انواع طرح و شکل را روی دیوارهای ساختمان خود ایجاد نمایند. مخصوصا این روش، برای کشیدن طرح‌های متنوع روی دیوار اتاق کودکان بسیار مناسب است. به همین منظور در ادامه این مقاله، تصمیم داریم تا درباره نحوه ساخت شابلون دیواری، موارد مورد نیاز برای نقاشی با شابلون دیواری و آموزش نقاشی با شابلون دیواری صحبت کنیم. پس اگر قصد دارید با شابلون، روی دیوارهای منزل یا محل کار خود نقاشی بکشید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

خدمات نقاشی ساختمان در تهران و کرج با متخصصین رویال پینت

 

شابلون دیواری چیست؟

شابلون دیواری یک ورق بوده که طرح خاصی روی آن برش خورده است و از طریق پاشیدن رنگ روی قسمت‌های برش خوده، طرح موردنظر روی دیوار انتقال داده می‌شود. شابلون را معمولا از چوب، پلاستیک، پلکسی، طلق و فلز ساخته می‌سازند زیرا شابلون باید ساختار محکمی داشته باشد تا به خوبی روی دیوار قرار بگیرد و بر اثر پاشیدن رنگ، حالت آن تغییر نکند. مثلا اگر شابلون از کاغذ ساخته شود، پس از برخورد رنگ و خیس شدن، ساختار کاغذ از بین می‌رود و حالت آن تغییر می‌کند.

نحوه ساخت شابلون دیواری

ساخت شابلون

معمولا شابلون را می‌توان از فروشگاه‌هایی که لوازم نقاشی ساختمان را می‌فروشند، تهیه کنید. اما اگر شما به دنبال ایجاد یک طرح ویژه با ابعاد خاص هستید و شابلون طرح مورد نظر را نمی‌توانید پیدا کنید؛ با کمک یک مقوای محکم یا طلق یک شابلون دیواری بسازید. برای ساختن شابلون دیواری، تنها کافی است که مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا یک تکه مقوا که استحکام بالایی دارد را تهیه نمایید. چون اگر مقوا محکم نباشد، پس از خیس شدن با رنگ، بافت آن از بین می‌رود.
  2. پس از تهیه مقوا، طرح مورد نظر خود را با مداد یا خودکار روی مقوا بکشید یا پرینت بگیرید.
  3. سپس با یک کاتر،  یکسری از قسمت‌های داخلی و خارجی طرح را با نهایت دقت و ظرافت برش دهید و شابلون شما آماده است.

موارد مورد نیاز برای نقاشی با شابلون دیواری

همانطور که در قسمت مقدمه هم گفتیم نقاشی با شابلون دیواری کاملا ساده است و اگر در زمینه نقاشی ساختمان نیز مهارت خاصی ندارید هم می‌توانید با شابلون روی دیوارهای ساختمان خود طرح ایجاد کنید. برای نقاشی با شابلون دیواری به موارد و تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • شابلون: بدون شک اولین وسیله موردنیاز شما شابلون است تا با کمک آن بتوانید طرح دلخواه را ایجاد نمایید.
  • رنگ ساختمانی: رنگ دومین ابزار مورد نیاز شما است تا به کمک آن طرح روی دیوار به وجود آید. رنگ اکریلیک بر پایه آب، بهترین نوع رنگ برای نقاشی با شابلون است زیرا بوی آزار دهنده ندارد و در آب حل می‌شود. البته از سایر رنگ‌ها مانند رنگ روغنی، رنگ پلاستیک و… هم می‌توانید استفاده کنید.
  • غلتک فومی در دو سایز استاندارد و کوچک: برای کشیدن رنگ روی دیوار به غلتک نیاز دارید زیرا غلتک رنگ را به طور یکدست روی قسمت موردنظر شما ایجاد می‌نماید.
  • چسب کاغذی: برای آن که شابلون روی دیوار ثابت بماند و حرکت نکند، بهتر است که با چسب کاغذی آن را روی دیوار بچسبانید.
  • دستمال پارچه‌ای: برای پاک کردن رنگ‌های اضافه یا رنگ‌هایی که به اطاق پاشیده شده است، به یک دستمال پارچه‌ای نیاز دارید.
  • اسپری رنگ: در صورتی که امکان تهیه رنگ ساختمانی، غلتک و… را ندارید، از طریق اسپری رنگ هم می‌توانید طرح دلخواه خود را روی دیوار بکشید.

 

بیشتر بخوانید

نحوه نقاشی ساختمان با طرح کاغذ دیواری

 

آموزش نقاشی با شابلون دیواری

رنگ کردن دیوار با شابلون

نقاشی با شابلون دیواری در طی چند مرحله زیر انجام می‌شود:

مرحله اول: تمیز کردن دیوار

ابتدا دیواری که قرار است طرح موردنظر خود را با شابلون روی آن ایجاد نمایید را با یک دستمال پارچه‌ای تمیز، پاک کنید تا لکه یا گرد و غبار روی آن وجود نداشته باشد.

مرحله دوم: آماده کردن رنگ

اگر برای ایجاد طرح قصد دارید تا از رنگ‌های ساختمانی استفاده کنید، پس لازم است که در این مرحله رنگ موردنظر را آماده کنید و رنگ را با حلال مناسب آن رقیق نمایید. مثلا اگر قصد استفاده از رنگ آکرلیک یا رنگ پلاستیک را دارید، باید آن را با آب مخلوط کنید.

مرحله سوم: چسباندن شابلون روی دیوار

نگه داشتن شابلون با دست باعث رنگی شدن دست شما می‌شود. همچنین ممکن است که در طی انجام کار، به دلیل لرزش دست شما شابلون حرکت کند و طرح به خوبی روی دیوار اجرا نشود. در نتیجه بهتر است که شابلون را به وسیله یک چسب کاغذی به دیوار بچسبانید.

نکته مهم: برای چسباندن شابلون فقط از چسب کاغذی استفاده کنید زیرا چسبندگی نسبتا کمی دارد و به راحتی از دیوار جدا می‌شود. اما چسب‌های نواری به دلیل چسبندگی بالا، هنگام کندن به دیوار آسیب می‌زنند.

مرحله چهارم: آغشته کردن غلتک یا قلمو به رنگ

پس از انجام مراحل بالا، غلتک یا قلمو را داخل رنگ فرو کنید. اگر طرح شما ابعاد کوچکی دارد حتما از غلتک یا قلمو کوچک استفاده نمایید. چون استفاده از غلتک یا قلمو بزرگ باعث پاشیدن رنگ به سایر قسمت‌های دیوار می‌شود.

مرحله پنجم: اجرای رنگ روی دیوار

در مرحله بعد، غلتک یا قلمو را به صورت عمودی و از بالا به پایین، روی قسمت‌های برش خورده بکشید. فقط دقت کنید که این کار را با نهایت دقت و ظرافت انجام دهید تا حاشیه شابلون رنگی نشود.

مرحله ششم: برداشتن شابلون

در آخر کمی صبر کنید تا رنگ کمی خشک شود و سپس شابلون را از روی دیوار بردارید. اگر بلافاصله بعد از اجرای رنگ شابلون را بردارید، رنگ روی دیوار کشیده می‌شود و طرح به درستی روی دیوار اجرا نمی‌شود.

کلام آخر

برای ایجاد طرح روی دیوار روش‌های مختلفی وجود دارد که ساده‌ترین آن اجرای طرح به کمک شابلون است. این روش به قدری مقرون‌به‌صرفه‌، ساده و بدون دردسر است که اگر در زمینه نقاشی ساختمان مهارت ندارید هم می‌توانید آن را انجام دهید.

البته این نکته را هم باید بگوئیم که اگر به دنبال ایجاد یک طرح جذاب و خلاقانه هستید، بهتر است که نقاشی با شابلون دیواری را به یک نقاش ماهر بسپارید. چون نقاشان ساختمان، به واسطه فعالیتی دارند، به انواع رنگ ساختمانی و شابلون دسترسی دارند. همچنین به دلیل تجربه در امور رنگ آمیزی، ایجاد طرح را در کمترین زمان ممکن و بدون نقص انجام می‌دهند.

چنانچه درباره نقاشی با شابلون دیواری سوال دارید یا به دنبال نقاش برای ایجاد طرح از طریق شابلون هستید، با تیم پشتیبانی  شرکت خدمات ساختمانی رویال پینت تماس حاصل فرمائید.

 

نظرات کاربران

مشاوره