نحوه راه اندازی کولر آبی برای تابستان

راه اندازی کولر آبی قبل از تابستان
دسته : گرمایش و سرمایش

موج گرما معمولا از اواسط فصل بهار وارد کشور می‌شود به همین منظور اکثر افراد از نیمه ماه اردیبهشت به فکر راه اندازی کولرهای آبی و گازی منزل یا محل کار خود می‌افتند. راه اندازی کولر گازی یک کار کاملا تخصصی است و فقط باید توسط تکنسین‌های شرکت سازنده کولر انجام شود. اما راه اندازی کولر آبی کمی ساده‌تر بوده و هر کسی که به مسائل فنی آشنایی داشته باشد، می‌تواند آن را انجام دهد. در همین راستا قصد داریم در این مقاله درباره نکات مهم قبل از راه اندازی کولر آبی و آموزش راه اندازی کولر آبی صحبت کنیم.

 

انواع خدمات ساختمانی از جمله سرویس کولر آبی در تهران با متخصصین رویال پینت

 

نکات مهم قبل از راه اندازی کولر آبی

پیش از راه اندازی کولر آبی و انجام هر اقدامی حتما به نکات زیر توجه کنید تا در طول تابستان با مشکل مواجه نشوید.

بررسی محل قرار گیری کولر

کولر آبی باید در محلی قرار بگیرد که جریان هوا در آن جاری باشد و در معرض نور مستقیم خورشید نباشد. پس اگر کولر شما در محلی قرار گرفته که هوا از آن جا عبور نمی‌کند و خورشید مستقیما به آن می‌تابد حتما جای آن را تغییر دهید.

بررسی اتصالات کولر

یکی دیگر از نکات مهم قبل از راه اندازی کولر آبی این است که اتصالات کولر را با دقت بررسی کنید زیرا وجود اشکال در پیچ و اتصالات کولر موجب ‌ایجاد صداهای آزاردهنده می‌شود.

بررسی تمیز بودن کولر

از آنجایی که کولر در فضای باز قرار دارد معمولا گرد و غبار به داخل آن نفوذ می‌کند. وجود گرد و غبار در قسمت داخل کولر باعث می‌شود که کولر نتواند به خوبی کار کند. به همین منظور هنگام راه اندازی کولر حتما تمیزی داخل آن را بررسی کنید.

بررسی پمپ آب

پمپ آب کولر وظیفه انتقال آب داخل سینی را به شلنگ‌های متصل به پوشال‌ها را دارد. این قطعه معمولا جزو قطعاتی بوده که خیلی زود خراب می‌شود و خراب شدن آن روی سایر بخش‌ها کولر هم تاثیر می‌گذارد و‌حتی باعث سوختن کولر می‌شود. در نتیجه قبل از راه انداختن کولر حتما پمپ آب آن را بررسی نمایید و از سلامت آن مطمئن شوید.

بررسی پوشال‌ها و تهیه پوشال جدید

همانطور که می‌دانید پوشال‌ها نقش مهمی در ایجاد باد خنک در کولر آبی دارند و به واسطه عبور هوا از داخل پوشال‌های خیس، کولر آبی سرما تولید می‌کند. در نتیجه یکی از نکات مهم قبل از راه اندازی کولر آبی این است که سلامت پوشال‌ها را بررسی کنید و در صورتی که دچار تغییر رنگ شده‌اند، پوشال جدید خریداری کنید.

بررسی تسمه کولر

تسمه وظیفه انتقال نیروی محرکه را از موتور به بخش دورانی کولر را به عهده دارد. خراب بودن تسمه موجب آسیب دیدن موتور می‌شود پس قبل از راه اندازی کولر در تابستان حتما وضعیت تسمه آن را با دقت بررسی کنید و‌ اگر تسمه دچار پارگی یا پوسیدگی است حتما یک تسمه جدید و‌مناسب تهیه کنید.

بررسی موتور کولر

موتور کولر در واقع قلب کولر آبی محسوب می‌شود یعنی کولر آبی بدون موتور تنها یک قطعه فلزی به شمار می‌رود و هیچ کارایی ندارد. در نتیجه پیش از راه اندازی کولر حتما سلامت موتور آن را بررسی نمایید و‌ در صورت خراب بودن آن را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید یا یک موتور جدید خریداری نمایید.

 روغن زدن به یاتاقان‌ها، چرخ تسمه و دینام

یاتاقان‌ها، چرخ تسمه و دینام یا همان بخش‌های دورانی کولر اگر خشک باشند به خوبی نمی‌توانند حرکت کنند. معمولا در طول فصل پاییز و زمستان که‌ کولر بلا استفاده است، بخش‌های دورانی آن کاملا خشک می‌شوند. به همین دلیل حتما با دقت آن‌ها را روغن‌کاری کنید تا به خوبی بچرخند.

مراحل راه اندازی کولر آبی در تابستان

راه اندازی کولر آبی برای تابستان

بدون هیچ مقدمه چینی باید گفت که مراحل راه اندازی کولر در تابستان به صورت زیر است:

مرحله اول: شستن داخل کولر

شستن قسمت داخلی کولر اولین کاری است که هنگام راه انداختن کولر باید انجام دهید. این مرحله خود شامل چند گام مختلف است که عبارتند از:

قطع کردن برق و باز کردن درب‌ها

ابتدا برق ورودی کولر را قطع نمایید و درب‌های کنار کولر را باز کنید. برای باز کردن درب‌ها فقط کافی است که دست خود را زیر دستگیره‌ها قرار دهید و درب را به طرف بالا حرکت دهید تا از بدنه جدا شود. پس از آن درب را به سمت عقب بکشید.

 

تعمیر کولر آبی در کرج با تعمیرکار ماهر رویال پینت

 

باز کردن شیر تخلیه کولر

پس از برداشتن درب‌ها، شیر تخلیه کولر را باز کنید تا آب‌های انباشته شده در کف کولر تخلیه شود. برای باز کردن شیر، یک دست خود را روی قسمت بالایی شیر که درون کفی قرار دارد، بگذارید و دست دیگر خود را زیر کولر ببرید و به آرامی شیر را بپیچانید.

تمیز کردن پمپ کولر

بعد از تخلیه آب کف کولر، پمپ کولر را بردارید و رسوباتی که روی بدنه و کف آن انباشته شده را تمیز کنید و‌ کمی به آن روغن بزنید. برداشتن پمپ بسیار ساده بوده و‌ فقط کافی است خارهای پشت پمپ را با دست بگیرید و‌ به سمت عقب بکشید و پمپ را از شلنگ جدا نمایید.

تمیز کردن سبد پمپ

پمپ معمولا داخل بک سبد قرار دارد که تمیز و سالم بودن آن روی عملکرد پمپ تاثیر می‌کذارد، در نتیجه حتما سبد پمپ را تمیز کنید یا اگر قابل استفاده نیست یک سبد جدید خریداری نمایید.

شستن فن و کفی کولر

بدون شک پس از چند ماه که به سراغ کولر آبی خود بروید مشاهده می‌کنید که فن کولر مملو از گرد و غبار است. این گرد و غبار قطعا پس از روشن کردن کولر آبی، به داخل منزل یا محل کار شما ورود پیدا می‌کنند. پس با نهایت احتیاط و دقت فن کولر را شستشو دهید. فقط توجه کنید که آب روی موتور نریزد. سپس با یک فرچه روی قسمت کفی کولر بکشید تا رسوبات و خرده پوشال‌ها تمیز شود. اگر قسمت کفی پوسیده و غیر قابل مصرف است حتما آن را تعویض نمایید.

مرحله دوم:  روغن کاری قطعات مکانیکی داخل کولر

روغن کاری کولر آبی

در طول مدتی که از کولر استفاده  نمی‌شود، گرد و غبار روی قطعات داخلی آن می‌نشیند. این گرد و غبار مانع عملکرد صحیح تجهیزات و سوختن کولر می‌شود.  در نتیجه یکی از مراحل مهم در راه اندازی کولر آبی، روغن‌کاری یاتاقان و موتور کولر است. برای روغن زدن به یاتاقان‌ها، روی لبه یاتاقان یک سوراخ کوچک با درپوش وجود دارد که باید درپوش را بردارید و چند قطره روغن داخل سوراخ‌ها بریزید. روغن زدن موتور هم بسیار ساده بوده و‌باید به محور اصلی موتور روغن بزنید.

مرحله سوم: بررسی سلامت تسمه پروانه و تعویض آن در صورت نیاز

در مرحله سوم کشسانی و سلامت تسمه پروانه کولر را بررسی کنید و اگر پوسیدگی یا پارگی روی تسمه وجود دارد یا حالت کشسانی آن از بین رفته است باید یک تسمه جدید روی کولر ببندید. چون خراب بودن تسمه کولر باعث آسیب دیدن موتور کولر و ایجاد صداهای آزاردهنده می‌شود.

در رابطه با خرید تسمه برای کولر یک نکته مهم وجود دارد که هنگام خرید باید به آن توجه کنید آن هم این است که سایز تسمه کولر به مدل و اندازه کولر بستگی دارد. پس حتما هنگام خرید تسمه به فروشنده سایز و مدل کولر خود را بگویید یا سایز تسمه قبلی را یادداشت کنید و یک تسمه با همان سایز تهیه نمایید.

مرحله چهارم: عوض کردن پوشال‌ها

عوض کردن پوشال کولر

تمیز و نو بودن بودن پوشال‌های کولر آبی باعث عملکرد بهتر کولر می‌شود. در نتیجه بهتر است که پوشال‌ها زود به زود عوض شوند. تعویض پوشال‌ها، فرآیند پیچیده و‌دشواری نیست و فقط باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. با یک انبردست، خارهای نگهدارنده روی درب مولر را باز کنید و‌ پو‌شال‌های قبلی را بردارید.
  2. بعد از برداشتن پوشال‌ها، درب کولر را به خوبی بشویید تا رسوبات انباشته شده روی درب تمیز شود. در واقع تمیز بودن درب‌ها باعث جریان هوای بهتر خواهد شد.
  3. در آخر هم پوشال‌های جدید را روی درب قرار دهید و بست‌های تعبیه شده روی درب را ببندید.

مرحله پنجم: تنظیم کردن شناور

در این مرحله آب ورودی کولر را باز کنید و عملکرد شناور را بررسی نمایید. اگر شناور سالم باشد به محض پر شدن کفی کولر، بازوی شناور به سمت بالا حرکت می‌کند تا جریان آب قطع گردد و آب سرازیر نشود. اما اگر پس از پر شدن کف کولر، جلوی ورود آب را نگرفت یعنی تنظیم نیست و باید پیچ روی آن را بپیچانید تا تنظیم شود.

 

بیشتر بخوانید:

علت صدای زیاد کولر آبی

 

مرحله ششم: اطمینان از سیستم لوله کشی آب کولر

سیستم لوله کشی آب کولر شامل پمپ آب، شیر ورودی، شیلنگ آب، شیلنگ آب پخش کن و‌چند راهه توزیع کننده آب می‌شود. مسدود بودن یا حتی سوراخ بودن هر کدام از تجهیزات موجب اختلال در عملکرد کولر یا نشت آب می‌شود. پس حتما وضعیت سیستم لوله کشی آب کولر را با دقت بررسی نمایید و اگر ایرادی روی هر کدام از قطعات سیستم لوله کشی آب کولر وجود دارد، قطعه مورد‌نظر را تعویض نمایید.

مرحله هفتم: درست کردن سایه‌بان و‌ یک‌سری اقدامات دیگر

در آخر یک سایه‌بان مناسب روی کولر نصب کنید زیرا نور آفتاب روی عملکرد کولر تاثیر می‌گذارد. پس از نصب سایه‌بان هم لازم است که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تراز بودن پایه‌های کولر را بررسی نمایید.
  • عملکرد کلیدها ی کولر را چک‌ کنید.
  • دریچه‌های کولر را باز کنید.

 کلام آخر

در این مطلب درباره نکات مهم قبل از راه اندازی کولر آبی و آموزش راه اندازی کولر آبی صحبت کردیم. چون با ورود هوای گرم به داخل کشور، راه اندازی کولر اولین اقدامی است که افراد آن را انجام می‌دهند.

در پایان هم لازم به ذکر است که اگر درباره کارهای فنی تجربه یا مهارت ندارید حتما از یک سرویس‌کار کولر کمک بگیرید. شرکت خدمات ساختمانی رویال پینت، به منظور رفاه حال شهروندان تهرانی و‌ کرجی، سرویس کولر آبی را نیز انجام می‌دهد. برای ثبت سفارش راه اندازی کولر در تابستان فقط کافی است که با شرکت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

مشاوره