علت صدای زیاد کولر آبی و نحوه تعمیر آن

سر و صدای کولر آبی
دسته : گرمایش و سرمایش

در برخی از روزهای تابستان هوا به حدی گرم است که بدون کولر نمی‌توان طاقت آورد و عدم استفاده از کولر موجب گرمازدگی می‌شود. پس اگر برای سرمایش منزل یا محل کار خود از کولر آبی استفاده می‌کنید، حتما حواس‌تان به عملکرد و سلامت آن باشد. معمولا صداهای ناهنجار یکی از نشانه‌های خراب بودن یا اختلال در عملکرد کولر به شمار می‌رود.

در نتیجه پس از شنیدن اولین صدای غیر طبیعی از کولر، اگر خودتان در زمینه کارهای فنی تخصص دارید، سلامت قطعات آن را بررسی نمایید. در غیر این صورت حتما از یک تعمیرکار ماهر و‌ متخصص کمک بگیرید چون خراب بودن هر کدام از قطعات کولر موجب سوختن و از کار افتادن کولر خواهد شد. به همین منظور در ادامه این مطلب قصد داریم تا اصلی‌ترین دلایل سر رو صدای کولر را بررسی نماییم و بگوییم چگونه صدای کولر آبی را کم کنیم.

 

دریافت خدمات از تعمیرکار حرفه ای کولر آبی در تهران در رویال پینت

 

۷ علت سر و صدای کولر آبی

سر و صدای کولر جزو شایع‌ترین مشکلات کولر آبی در فصل تابستان به شمار می‌رود که به دلیل خراب بودن یک قطعه خاص اتفاق می‌افتد. از آن جایی که خراب بودن یک قطعه روی عملکرد سایر قطعات کولر میز تاثیر می‌گذارد، در این بخش تصمیم داریم تا چند نمونه از مواردی که باعث سر و صدای کولر آبی می‌شود را نام ببریم:

خراب بودن تسمه کولر

خرابی تسمه کولر

تسمه کولر معمولا به دلیل تنظیم نبودن صحیح یا تعویض نکردن تسمه در زمان مقرر دچار مشکلاتی مثل پارگی، ساییدگی، ترک و… می‌شود . این موارد معمولا باعث سر رو صدای کولر و سرد نکردن آن می‌شود.

پس اگر کولر را بررسی نمودید و علت صدای تسمه کولر آبی را متوجه شدید در اولین فرصت، یک تسمه استاندارد تهیه کنید و‌تسمه کولر را تعویض نمایید.

خراب بودن موتور کولر آبی

صدای تق تق  کولر آبی قطعا به دلیل اختلال در عملکرد آن یا خراب بودن موتور است. مامولا مواردی مثل خرابی پمپ آب، روغن‌کاری نکردن قطعات کولر، سفت یا شل بودن تسمه، تابش بیش از حد نور خورشید به کولر، خراب بودن شناور، عوض نکردم پوشال‌ها و… موجب خراب شدن موتور می‌شود.

در صورتی که موتور یک مشکل اساسی داشته باشد بهترین راه برای رفع مشکل سر و صدای موتور کولر آبی، تعویض موتور است. چون احتمال تعمیر نشدن یا خراب شدن مجدد موتور پس از تعمیر وجود دارد.

خشک بودن یاتاقان‌ها

یاتاقان‌ها محل قرارگیری پایه‌های پروانه کولر آبی محسوب می‌شوند که به منظور عملکرد بهتر باید به صورت دوره‌ای روغن کاری شوند. چنانچه یاتاقان روغن کاری نشود هنگام چرخیدن از خود سر و صدا تولید می‌کند و به پروانه آسیب وارد می‌کند.

به منظور رفع مشکل سروصدای کولر،، درپوش روی حفره‌های  یاتاقان را بردارید و چند قطره روغن داخل آن بریزید.اگر مشکل سر و صدای کولر فقط از خشک بودن یاتاقان‌ها باشد بعد از روغن‌کاری، صدای آن قطع می‌شود و عملکرد موتور نیز بهتر خواهد شد.

خراب بودن بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌های کولر آبی

عامل دیگری می‌تواند علت سر و صدای کولر آبی باشد، خراب بودن بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌ها است. معمولا روغن‌کاری نکردن اصولی و دوره‌ای بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌ها باعث زنگ زدن یا خرابی آن‌ها می‌شود.  چنانچه علت سرو صدای کولر آبی خراب بودن یاتاقان با بلبرینگ باشد تنها چاره رفع این مشکل، تعویض کردن قطعات معیوب است.

از آنجایی که تعویض قطعه یک کار تخصصی است، حتی الامکان آن را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید و تعویض قطعه را خودتان انجام ندهید زیرا اگر قطعه را به درستی نصب نکنید ممکن است مشکلات جدیدی برای کولر آبی رخ دهد.

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای راه اندازی کولر آبی قبل از تابستان

 

 تاب داشتن پروانه یا تغییر حالت آن

تاب برداشتن پروانه کولر از دیگر دلایل ایجاد صدای ناهنجار کولر آبی است. معمولا تغییر حالت پروانه به دلیل اختلال در عملکرد یاتاقان یا تنظیم نبودن تسمه اتفاق می‌افتد. پس اگر علت صدای کولر آبی از پروانه کولر است ، ابتدا یاتاقان‌ها و تسمه را بررسی کنید و اگر آن‌ها مشکلی نداشتند برای رفع تاب داشتن پروانه، محور آن را تعویض نمایید.

خراب بودن بوشن کولر آبی

زمانی که بوشن کولر آبی خراب می‌شود کولر صدای جیر جیر می‌دهد. معمولا عواملی مثل سفت بودن تسمه، رطوبت زیاد، اختلال در عملکرد موتور و… موجب خراب شدن بوشن می‌شود. در صورتی که دلیل صدای کولر از خراب بودن بوشن باشد، تنها راه حل  برطرف کردن مشکل صدای ناهنجار کولر آبی تعویض بوشن است.

خراب یا شل شدن پولی‌های کولر آبی

در کولر آبی دو فولی یا پولی در دو سایز مختلف وجود دارد که سایز کوچک آن به موتور و سایز بزرگ آن به پروانه متصل می‌شود. در واقع باید گفت که پولی سایز بزرگ به کمک نیروی موتور، پروانه کولر را می‌چرخاند. شل شدن با خراب بودن هر کدام از پولی‌های کولر آبی باعث ایجاد صدا می‌شود.

برای رفع این مشکل ابتدا تنظیم بودن پولی‌ها را چک کنید و اگر پولی‌ها شل شده‌اند آن‌ها را بپیچانید تا سفت شوند. اما اگر مشکل اساسی دارند حتما آن‌ها را تعویض نمایید.

چگونه صدای کولر ابی را کم کنیم

در بخش قبلی چند نمونه از دلایل اصلی سر و صدای کولر آبی را بررسی نمودیم، حال در این بخش تصمیم داریم بگوییم که چگونه صدای کولر آبی را کم کنیم:

از سلامت و تنظیم بودن تسمه مطمئن شوید

معمولا علت صدای تسمه کولر آبی به دلیل فرسوده بودن یا پاره شدن تسمه و یا تنظیم نبودن آن است. پس یکی از اقداماتی که می‌تواند صدای ناهنجار کولر آبی را از بین ببرد، تنظیم نمودن تسمه یا تعویض کردن آن است.

بیشتر بخوانید

علت بوی بد کولر آبی چیست؟

از سالم بودن بلبرینگ‌های کولر مطمئن شوید

معمولا روغن نزدن به ببلبرینگ‌ها باعث زنگ زدن و فرسودگی بلبرینگ‌ها می‌شود که  این دو مورد خود منجر به صدا دادن کولر می‌گردد. در نتیجه یکی از راه‌های کم کردن سر و صدای کولر آبی این است بلبرینگ‌ها آن را بررسی کنید اگر به روغن‌کاری نیاز دارند به آن‌ها روغن بزنید و در صورتی که فرسوده و زنگ زده‌ شده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید.

از روغن‌کاری یاتاقان‌ها مطمئن شوید

خشک بودن یاتاقان‌ها باعث ایجاد سر و صدا و آسیب دیدن پروانه می‌شود. پس اگر کولر شما صدا می‌دهد حتما یاتاقان‌ها را چک کنید که روغن‌کاری شده‌اند یا نه. اگر یاتاقان‌های کولر، خشک هستند در اسرع وقت آن‌ها را روغن‌کاری کنید.

از درست قرار گرفتن پروانه مطمئن شوید

اگر پروانه کولر تاب داشته باشد یا به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد، کولر صدا می‌دهد. در نتیجه یکی از اقداماتی به کاهش صدای کولر کمک می‌کند، بررسی وضعیت پروانه کولر است.

 

تعمیر و سرویس کولر آبی در کرج با متخصصین رویال پینت

 

کلام آخر

در این مقاله ۷ مورد از دلایلی که باعث ایجاد صدای ناهنجار کولر آبی می‌شود را بررسی کردیم. چون علت صدای تق تق موتور کولر آبی یا صدای جیر جیر آن به دلیل خراب بودن یا تنظیم نبودن یکی از قطعات است. معمولا اختلال در عملکرد یک قطعه از کولر روی عملکرد سایر قطعات تاثیر می‌گذارد یا حتی باعث سوختن کولر می‌شود. درنتیجه نسبت به سر و صدای کولر آبی بی‌توجه نباشید و حتما علت آن را جستجو نمایید و مشکل را برطرف کنید.

از آنجایی که کولر آبی یک وسیله برقی بوده، تعمیر کردن آن یک کار فنی و تخصصی است. چنانچه در زمینه‌ کارهای فنی یا تعمیر قطعات الکترونیکی مهارت ندارید، تعمیر کولر آبی را به یک فرد متخصص بسپارید. چون تعمیر کولر آبی توسط فردی که تخصص ندارد منجر به از کار افتادن کولر می‌شود.

شرکت خدمات ساختمانی رویال پینت  با بیش از ۱۰  سال سابقه در زمینه انجام خدمات مربوط به ساختمان، راه اندازی و تعمیر کولر آبی  را نیز ارائه می‌دهد.  برای ثبت سفارش تعمیر یا سرویس کولر تنها کافی است که با شرکت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

مشاوره